20. 12. 2015

Kafe a cigárko (aneb Historky z hereckého podsvětí) - Marie Doležalová

Když si mladičká herečka Marie Doležalová zhruba před patnácti měsíci zakládala blog, ani v nejmenším se jí nesnilo o tom, že se z něj stane fenomén. Neměla v úmyslu s ním prorazit a nečekala, že jednou svoje historky vydá knižně. Ona jen uskutečňovala svůj sen psát o světě, ve kterém se pohybuje a přiblížit herecké podsvětí těm, kteří by do této oblasti jinak neměli šanci nahlédnout. Její úspěch přišel jako blesk z čistého nebe a ona sklízí jen samou chválu. Ocitla se v pohádce.

Herečka a blogerka Marie Doležalová už dávno není jen lesbičkou z Pusinek, stydlivou Sašou z českého sitcomu s názvem Comeback, culíkatou moderátorkou z Planety Yó, či pouze jednou z hereček Divadla Na Fidlovačce. Dobrou pověst si získala i díky nespočtu dalších projektů. Rok 2015 pro ni byl více než úspěšný. Za psaní svého blogu získala Magnesii Literu, zazářila ve StarDance a nyní vydala knížku složenou ze svých blogových článků.

Knížka Kafe a cigárko s trefným podtitulem Historky z hereckého podsvětí je po vzoru své blogové předlohy  pojmenována po dvou věcech, které k Marii Doležalové, ač si to člověk při prvním dojmu nedovede představit, neodmyslitelně patří. Herci zkrátka bez těchto dvou povzbudivě uklidňujících a návykových pomůcek nefungují. Chcete-li mezi herce zapadnout, musíte si s nimi dát cigárko. Však právě s ním v ruce se odehrávají ty nejdůležitější debaty a nejnapínavější chvíle těsně před premiérou, případně po úspěšném představení. 

Marie Doležalová s grácií sobě vlastní a (ačkoli by se jistě téhle masky ráda zbavila) s vrozenou roztomilostí, popisuje nejrůznější zážitky ze světa za oponou, ve světle reflektorů, v herecké šatně, na konkurzech i v tom mezidobí, kdy se herci utápí v sebelítosti, že nemají práci a že je jejich kariéra nenávratně v háji. S typickou ironií a sebekritičností shazuje vlastní úspěchy a mluví i o tom, na jakou úroveň se někdy herci musí snížit, aby vůbec mohli dále existovat a zcela beze studu přiznává, že i ona už má pár takových zkušeností za sebou.

Marie je prostě normální holka, jen má to štěstí, že v životě dělá to, co ji skutečně baví. Všechno si v životě vydřela a její nesobeckost a opravdovost musí být sympatická absolutně všem. Nevtíravý literární styl a typický blogový formát je hodně univerzální, čte se s neuvěřitelnou rychlostí a i přes celkovou délku knížky budete mít tento svazek přečtený za chvíli a s láskou se k němu budete vracet. 
Největší výhodou téhle skromné knížky je bezpochyby to, že nabízí to, co dnes lidé vyhledávají nejvíce. Autenticitu a opravdovost. Marie si na nic nehraje a zkrátka píše o tom, co dobře zná. A tenhle přístup se jí vyplatil.

Knížka samotná neobsahuje žádnou přidanou hodnotu oproti blogu. Je to prostě sbírka takřka všech jejích článků, uspořádaných pěkně logicky za sebou a zabalených do povedené obálky, což ocení jistě zapálení knihomolové, kteří zkrátka mají rádi všechno pohromadě, pěkně fyzicky vystavené v papírové podobě na své knižní poličce jako další trofej do sbírky. 

Nejsou zde vynechány ani obrázky, ať už jde o samotné Maruščiny fotky, či ilustrace z pera Honzy Hofmana, které dodávají jejím historkám šťávu a čtenáře na závěr každého článku pobaví, jelikož trefně shrnují to, na co někdy nestačí ani tisíc slov. 
Marie zřejmě ráda dělí lidi a situace, o kterých píše do několika kategorií a toto dělení je pak hlavním prvkem většiny kapitol. Téměř vždy dokáže dokonale uhodit hřebíček na hlavičku a čtenář se jen usmívá a přikyvuje hlavou. Ačkoli ne všichni mohou její zážitky aplikovat přímo na herectví, na své si přijde úplně každý, neboť její postřehy a dojmy se hodí i na každodenní situace a nejen kolegyně a kolegové z divadla a filmu se v jejím psaní najdou. 

Herečka je zajímavá a svá nejen na prknech, která znamenají svět, či tanečním parketu, ale i v písemném projevu. Její nezaměnitelný rukopis baví, srší z něj vrchovatá dávka pozitivní energie podivně smíšená (a zdánlivě neslučitelná) s neuvěřitelným cynismem a tento mišmaš na čtenáře perfektně funguje. 
Nyní po vydání knížky a skončení StarDance se doufejme můžeme opět těšit na pravidelnou každočtvrteční dávku Marušky na on-line Kafi a cigárku. Ale to se uvidí. 

Kafe a cigárko je příjemnou oddechovou sbírkou krátkých ústřižků Maruščina života, který dokáže, že si sympatickou zrzku oblíbíte ještě více, než kdy dřív. Knížce nechybí vtip, inteligence ani jiskra. Zkrátka má všechno, co knížka podobného ražení mít má a ve své kategorii exceluje. Osobně se moc těším, na další Maruščiny počiny a myslím si, že o ní ještě hodně uslyšíme.


88%

Ráda bych totuto cestou poděkovala webu palmknihy.cz za poskytnutí recenzního e-booku. 
Elektronická forma knížky je právě teď jedinou možností, jak se ke knize dostat, protože papírové výtisky jsou beznadějně vyprodané. Vlastní e-knihu si můžete pořídit na tomto odkazu.
Share:

8 komentářů:

  1. Skvělá recenze, teď se těším ještě o to víc, až si konečně Kafe a cigárko u toho kafíčka přečtu :) Jenže přesně jak píšeš, kdoví kdy to bude. Jsem na brigádě v knihkupectví a minimálně 5x denně někdo tuto knížku shání :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji pěkně :)
      Já jsem knížku přečetla tak rychle, že jsem si ani to kafíčko nestihla koupit :D
      No jo, Maruška se teď zviditelnila, tak se holt knížka rychle vyprodala, nebo vyšla v malém nákladu. Těžko říct :)
      Rozhodně se ale můžeš naladit aspoň ukázkou (na uvedeném odkazu), koupení elektronické verze, nebo čtením samotného blogu :) Stojí to za to :)

      Vymazat
  2. Tuhle herečku mám fakt ráda, je to sympaťačka a ve StarDance jsem jí posílala hlasy. Ale její blog mě až tak nebaví. Možná proto, že to je stejně velkoformátové a jen těžko se coby blogerka s tak velkou tváří spřátelím, nevím. Každopádně jí všechna ta ocenění a vydání knihy a úspěchy přeji, když ne ona, kdo jiný by si to zasloužil? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je hrozně sympatická. V divadle jsem ji ještě neviděla, ale mám ráda Comeback a dnes koukám na Pusinky (i když ten film není úplně dobře hodnocený). Ve Staradance jsem jí taky fandila :)
      Pro mě ale ani když je známá, není vůbec cizí a nějaká velká tvář. Je to zkrátka normální holka, jen je o ní trochu víc slyšet v médiích. A právě. Svůj úspěch si zaslouží :)

      Vymazat
  3. Krásná recenze :) Maruška je prostě svá. Její blog už jsem si pročítala, protože jsi mě na něj nalákala, a moc mě to bavilo. Určitě si počíhám i na dotisk knižní verze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Maruška je dokonale svá a to se mi na ní líbí :)
      Jsem ráda, že jsi dala na mou radu a koukla na její články. Jsou vážně super a baví mě cokoli, co Maruška napíše :)
      Počkej. Stojí za to, mít tuhle krásku v knihovničce :)

      Vymazat
  4. Skvělá recenze :) Kafe a cigárko už nějaký ten pátek čtu a líbí se mi, jakých úspěchů s ním dosahuje :) Nejdřív jsem ani nějak nezkoumala, kdo je autor a pak mě hodně překvapilo, že Maruška a zajímala jsem se o ni víc, přiblížilo mi jí to :) Čte se to opravdu samo a musím kouknout, jak ta knížka vypadá v reálu, nějak nebyl čas a znám ji jen jako tenhle obrázek :) Doufám, že nás opět bude zásobovat, moc se na to těším :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :)
      Tak to je super, že se řadíš ke čtenářům Maruščina blogu :) Ani tedy nemusím zdůrazňovat, že stojí za to, ho číst :)
      Tak to já se přiznám, že jsem na něj šla až potom, co jsme zjistila, kdo ho píše :) Jinak mě název samotný až tak nepřitáhl, ale témata jsou perfektní :)
      Taky se musím mrknout. Sama mám e-knihu, ale myslím, že to bude netypický formát :)
      Já taky :)

      Vymazat

Děkuji za tvůj příspěvek! Z každé zpětné vazby mám velkou radost a na veškeré komentáře odpovídám :)

Právě čtu

Právě čtu

Opozdilec
tagged: currently-reading

goodreads.com

Followers

Hledání

Instagram

Spolupracuji s

CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online

O autorce

Moje fotka
Obyčejná šestadvacetiletá holka z Prahy, nadšená uživatelka instagramu, zbrklá, ale organizovaná, nekonečně zamilovaná do Odeonek. Hlavní čtenářské zaměření - krimi a thrillery. Poznámka k obsahu blogu: Použité obrázky obálek knih pocházejí ze serveru goodreads.com, cbdb.cz nebo databazeknih.cz a pokud u fotek není uveden zdroj, pak jsou mou vlastní tvorbou. Úryvky z knih jsou v recenzích vždy označené kurzívou, jsou přímou citací knih a nevyhrazuji si na ně žádná práva. Ta podle zákona náleží autorům knih. Pokud byste mě rádi kontaktovali v jakékoli záležitosti, napište mi na e-mail: MelindaMyaddictions@gmail.com

Populární články

Čtenářský klub - kniha měsíce

Knihy měsíce

Pusťte se do společného čtení knihy měsíce a prodiskutujte ji s námi na fóru!


Kniha měsíce

Blogové narozeniny

Místo pro vaše připomínky

Název

E-mail *

Vzkaz *

Seznam knižních blogerů

Knižní blogeři