25. 5. 2015

Jarní dumání #7 Knižní blok

Syki pořádá už druhý ročník Jarního dumání. Jelikož mě témata zaujala a vlastně jsem nad několika z nich už mnohokrát přemýšlela, tohle mi dává krásnou příležitost je zveřejnit. Podrobnosti najdete na Knižním doupěti.



KNIŽNÍ BLOK

Musím říct, že jsem si hodně dlouho myslela, že knižní blok je věc, která se mě ani v nejmenším netýká. Chuť na čtení pro mě je a vždycky byla stejně přirozená jako potřeba se nadechovat a vydechovat. Čtení k mé osobě patří odjakživa. Jakmile jsem se naučila číst tak nějak sama, začala jsem toho hojně využívat a volný čas, který jsem netrávila ve škole, nebo venku s kamarády a asi na milionu kroužků, na které jsem dřív chodila, jsem trávila  knížkou v ruce. Tohle nadšení se mě drží i v dospělosti a říkala jsem si, že den, kdy by se mi jednoduše nechtělo číst nemůže nikdy nastat. Ani v nejdivočejších snech jsem nevěřila, že patřím k lidem, které by knižní blok potkal. Jenže....ten hrozivý den přišel. 

Všichni to známe. Jsme příliš unavení z celodenního učení, koukání do poznámek a skript, že se nám už jen představa, že otevřeme další knihu a budeme do ní zírat trošku příčí...no tak moment..to se mi přece nestalo! To rozhodně není můj případ....nebo jo?

Jiný scénář. Přijdeme domů, po celodenním stresu ve škole, nebo v práci a jsme tak utahaní, že jediné, čeho jsme schopni je padnout do postele a při tom pádu zapnout oblíbený seriál, nebo televizi jako zvukovou kulisu. Představa, že bychom se měli pokusit vnímat písmenka v knížce je sama o sobě tak únavná, že se nám preventivně zavírají oči...je mi to povědomé?

Čteme knížku, která možná není zas až tak špatná, jsme přesvědčeni, že se určitě najdou lidé, kterým by se moc líbila, ale nám prostě nesedí, koušeme se u ní nudou a nejradši bychom s ní sekli. Ale máme ji na recenzi a prostě ji musíme dočíst. Jenže při pomyšlení na to, že ještě dnes musíme zvládnout aspoň pár stránek, které nás přiblíží konci, jdeme radši umýt okna, vyklidit sklep, který jsme měli v plánu vygruntovat už před půl rokem, nebo se dokonce budeme radši učit....hmm....no, já nevím, možná....

Jak to tedy je? Co vlastně ten knižní blok znamená? Asi pro každého něco trochu jiného, ale nemůžeme popřít, že jistý vzorec tu najdeme. 

Ano. Do určité míry to znamená, že si místo čtení dobrovolně vybíráme úplně jiné činnosti a knížce se vyhýbáme jako čert kříži, protože nám prostě chybí elán a zapálení do čtení. Ale to je podle mě dobře. Čtení je koníček, který by se neměl lámat přes koleno. Nechce se vám číst? Nečtěte. Cítíte se, že zrazujete sami sebe? Svého čtenářského ducha? Svoje vnitřní knihomolské já? Ale kdeže...

Je to přece jako s lidmi. I když milujte svoje rodiče, sourozence, přítele/přítelkyni či manžela/manželku, čas od času si od nich potřebujete odpočinout, abyste je zase dokázali náležitě ocenit. I přesto, že byste pro ně udělali cokoli, někdy vás prostě štvou. A to je naprosto v pořádku. Svět prostě není černobílý a i věci, které milujeme občas potřebujeme na chvíli opustit, aby se nám vrátila chuť s nimi trávit čas. 

Proto nezoufejte, pokud vás potká knižní blok, ať už v jakékoli podobě, protože je to normální a možná i žádoucí. Lidé nejsou stroje, aby dokázali jet na plný výkon 24/7, ať už jde o jakoukoli činnost. Pokud máte chuť číst, čtěte, pokud ne, vykašlete se na to. Věřte mi, že ten blok nějak odejde sám. Když se vám začne po čtení stýskat, je to první dobré znamení. Popadněte nějakou svoji oblíbenou knížku, nebo autora, o kterém víte, že vás nezklame a opatrně začněte oťukávat situaci. To nadšení přijde samo. Uvidíte...
Share:

12 komentářů:

  1. Jéé, to jsi napsala úplně skvěle, volba nejrůznějších scénářů pobavila :) A souhlasím, někdy dojde k situacím, kdy toho má člověk dost z jakékoliv jiné činnosti a chce prostě vypnout a otevřením knížky by se spíš okrádal o ten příběh, protože by ho ani plně nevnímal :) Samozřejmě jsou i momenty, kdy nás blokuje sama knížka, přesně jak to píšeš, já ji sice nepotřebuju dočíst kvůli recenzi, ale nějak mám problém něco nedočíst :D Vystihla jsi to fakt přesně, není k tomu ani co dodat :) Já se teď i přes horu učení snažím vyčlenit si každý den nějaký čas, ale někdy jsem vážně tak unavená, že to prostě nejde a potřebuju relaxovat i jinak a být na danou knížku plně při vědomí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju ♥
      Přesně tak, než dělat něco jen tak napůl, to se na to radši vybodnu a vrátím se k tomu, až bude síla a chuť :)
      Já když se mi něco nelíbí a není to recenzák, tak to klidně odložím :) Na světě je totiž příliš mnoho knih, které si fakt chci přečíst a budu je milovat, abych se zdržovala s těmi, které se mi vůbec nelíbí :)
      Já toho teď taky měla docela dost, takže jsem jednu knížku četla asi 15 dní, což je u mě fakt šíleně dlouho, ale prostě jsem si nemohla pomoc a čtení mi vůbec nešlo od ruky... :)

      Vymazat
  2. Moc pěkné zamyšlení! :) Líbí se mi to přirovnání k rodině - odpočinout si od nich, abychom je mohli opět náležitě ocenit. Když člověk něco nebo někoho miluje, neznamená to, že s tím/s ním musí strávit každý den a pořád to bude stejně skvělé. Já se přiznám, že jsem měla i zhruba roční pauzu, kdy jsem za rok přečetla třeba jen 4 knihy. Nechala jsem to plynout a teď? Mám spousty tipů na vynikající knihy, čtu, píšu o tom a hlavně - baví mě to! Někdy je lepší počkat a dospět k tomu, než něco lámat přes koleno, v tom s tebou naprosto souhlasím. Ať už to čekání trvá týden nebo rok.
    P.S.: Já tvé úvahové články prostě zbožňuji :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju ♥ :)
      Právě :) To že s nimi chvíli nechceme být neznamená, že je nemilujeme, jen prostě potřebujeme oddech :)
      Tak takhle dlouhá pauza mi rozhodně nikdy nehrozila, ale chápu, že se to stát může :) Člověk má i jiné koníčky, ale důležité je, že ses ke čtení vrátila a nabrala nový vítr do plachet! :) Hlavní je, že se u toho bavíš :)
      Děkuju, děkuju, děkuju :) :) Hrozně mě baví je psát! :)

      Vymazat
  3. Nejdelší čtecí blok u mne trval asi 3 roky, co jsem byla na VŠ, to jsem knihy jen rozečítala a ani jsem je moc nečetla (ani jsem neviděla důvod). Ale od začátku loňského roku se to zlomilo a od té doby už je to všechno zase v pohodě. :-) Sice čas od času mě nějaký blok popadne, ale po kratší či delší době opadne. Většinou je to tím, že nevím, co číst (dřív). :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Páni, 3 roky! To si nedovedu představit!
      Jsem ráda, že ses ke čtení zase vrátila s novou chutí a motivací a hlavně že tě to baví :)
      Blok občas přepadne každého, to k tomu prostě patří stejně jako stavy posedlosti, kdy čteš prostě pořád a jednu knížku za druhou :)
      Právě. Kdybychom neměli tak obrovský výběr, bylo by to snad i snazší :D

      Vymazat
  4. Pekne si to napísala, u mňa obvykle príde chvíľa, keď sa mi nechce čítať a môže za to najčastejšie nedostatok energie :-) Presne ako si spomínala, škola či práca vedia vyčerpať. Niekedy sa mi stane, že narazím na knihu, ktorú sa mi nechce čítať ďalej, ale na druhej strane vždy si môžem vybrať inú knihu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju!!! :)
      Ono se sice řekne, že čtení je relaxace a oddechová činnost, ale přece jen, když je člověk úplně na pokraji sil, tak ani to čtení už nezvládá :)
      Když člověka zablokuje daná kniha, dá se to řešit výběrem jiné, ale jakmile jde o nedostatek sil a chuti, pomůže jen čas :)

      Vymazat
  5. Úplně mi mi mluvíš z duše ! :)
    Čtecí blok mám vždycky jednou za čas, většinou je na vině únava, kdy mi čtení písmenek přijde jako naprosto nemožná činnost :D už jsem se s tim naučila žít a nešílím z toho, že to najednou nejde... Chce to čas a ono se to zas vrátí :) Přesně jak píšeš, člověk není stroj a nic by se nemělo dělat lámat přes koleno :)
    Fakt nemám už, co dodat.. Skvělá úvaha ! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Juchů! :) :D
      Člověk se s tím musí smířit, neboť kdyby to měl lámat přes koleno, tak se z toho fakt zblázní a akorát si ke čtení vytvoří trvalý odpor :) Čas je dobrý léčitel :)
      Děkuju ♥

      Vymazat
  6. Knižní blok jsem párkrát měla, ale spíše zažívám recenzní blok. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Řekla bych, že tyhle dvě věci spolu úzce souvisí. Ani jedna není příjemná, ale zbavit se jich dá stejným způsobem :)

      Vymazat

Děkuji za tvůj příspěvek! Z každé zpětné vazby mám velkou radost a na veškeré komentáře odpovídám :)

Právě čtu

Právě čtu

Opozdilec
tagged: currently-reading

goodreads.com

Followers

Hledání

Instagram

Spolupracuji s

CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online

O autorce

Moje fotka
Obyčejná šestadvacetiletá holka z Prahy, nadšená uživatelka instagramu, zbrklá, ale organizovaná, nekonečně zamilovaná do Odeonek. Hlavní čtenářské zaměření - krimi a thrillery. Poznámka k obsahu blogu: Použité obrázky obálek knih pocházejí ze serveru goodreads.com, cbdb.cz nebo databazeknih.cz a pokud u fotek není uveden zdroj, pak jsou mou vlastní tvorbou. Úryvky z knih jsou v recenzích vždy označené kurzívou, jsou přímou citací knih a nevyhrazuji si na ně žádná práva. Ta podle zákona náleží autorům knih. Pokud byste mě rádi kontaktovali v jakékoli záležitosti, napište mi na e-mail: MelindaMyaddictions@gmail.com

Populární články

Čtenářský klub - kniha měsíce

Knihy měsíce

Pusťte se do společného čtení knihy měsíce a prodiskutujte ji s námi na fóru!


Kniha měsíce

Blogové narozeniny

Místo pro vaše připomínky

Název

E-mail *

Vzkaz *

Seznam knižních blogerů

Knižní blogeři