8. 11. 2015

Líheň I Smrt zrozená v Praze - Miroslav Žamboch (audiokniha)

Marika Zaháňská je se svým životem poměrně spokojená. Má práci, která ji baví, čas na vlastní koníčky a i když na poli romantických vztahů to není právě růžové, na nezájem opačného pohlaví si nemůže stěžovat. Tak je to aspoň do osudného večera, kdy se omylem ocitne uprostřed ozbrojeného konfliktu v noční Praze. Ráda by na ten večer zapomněla, ale když se zapletete do záležitostí mafie, nenechají vás prostě jen tak odejít. 

Marika je sportovně založená žena, dělá asistentku na FTVS a jen tak něčeho se nezalekne. Není proto divu, že zaujme Alexe Rubina, poněkud šíleného génia, syna šéfa rusko-české mafie sídlící v Praze. Marika má talent být ve špatnou chvíli na špatném místě, ale rande se sympatickým Alexem, se kterým se seznámila při ozbrojeném útoku, do kterého se nachomýtla po jedné nepovedené schůzce, není vůbec špatnou kompenzací. To, že se jí do bytu vloupe muž, který je schopen bez potíží utéct s kulkou velké ráže v těle, jí už však dělá trochu vrásky. Časem jí dojde, že se asi zapletla do záležitostí přesahující cokoli, co kdy zažila a podle všeho by to mělo patřit spíš do špatného filmu. Nikdy by si nemyslela, že jí jedno zmařené a jedno povedené rande může převrátit život, jak ho dosud znala, zcela na ruby.
Všechny postavy se vyznačují téměř nadlidskou inteligencí či schopnostmi, které je povyšují nad obyčejné smrtelníky. Mafiánské komando chránící Alexe Rubina, geniálního vědce, jehož inteligence není jeho protivníkům po chuti, není právě typickou skupinkou, ale jakožto hrdinové příběhu baví. 

Líheň zabrousila do oblastí, kam se jiné knihy podobného žánru neodvážily. Je vidět, že autor před jejím napsáním provedl důkladnou rešerši a bez základních znalostí biochemie, mikrobiologie a fyziky pro vás bude velká část knihy jen snůškou nesrozumitelné hatmatilky za hranicemi lidského chápání. 
Monstra, se kterými se Marika, Barbarossa, Filip, Křehůlek, Krčmář a další setkávají, totiž připomínají lidi jen vzdáleně. Dalo by se říct, že se hrdinové potýkají se supervojáky zkříženými s upíry a mimozemšťany, jejichž zlověstnost je umocněna právě fyzickou podobou s lidskými bytostmi.
Příběh se postupem času víc a víc zamotává a dokonce zde naleznete i knihu v knize, což do již tak dost šíleného děje vnáší zajímavý, až schizofrenický aspekt.

Milovníky české sci-fi a fantasy scény potěší i odkazy na Kulhánka, kterého zde představuje pohádkově bohatý spisovatel a šílený magor Jiří Rulhánek.

Knížka není vhodná pro osoby, které nezvládají brutalitu, potoky krve, chladnokrevné vraždy a nelibují si ve vědeckém bádání složitější než cokoli, co se běžní studenti učí ve škole. 

Interpretkou audioverze této krvavé Žambochovské sci-fárny, která se trochu vymyká zbytku autorova díla, je pak herečka, zpěvačka a moderátorka Lucie Fiona Šternerová. Její hluboký, ledový a trochu uštěpačný hlas se na sebevědomou Mariku hodí přímo ukázkově a tak je pro tuto knihu dokonalou volbou. Jako profesionálka se svým hlasem také umí pracovat a kniha díky tomu nevyznívá monotónně, ale má právě ten dramatický aspekt, který si zaslouží. Náladu a atmosféru dokresluje i pochmurná a ponurá hudební složka. Krátké zlověstné znělky ukončující a zahajující každou kapitolu u vás vyvolají husí kůži a očekávání krvavé řeže či při nejmenším nějaký jiný akt brutality.
Vypravěčkou však po celou dobu není pouze Marika. Slova se ujímají i další, mužské postavy, a v těchto chvílích může být zaangažování pouze jednoho interpreta pro posluchače trochu matoucí. Sama mám radši, když jsou audioknihy předčítány mužem, což má samozřejmě smysl jen v některých případech, ale tady by se jednoduše mohli další interpreti zapojit právě ve chvílích, kdy se slova ujímá Krčmář, nebo Bárby.

Poslech audioknihy jednoznačně vyžaduje poněkud větší míru koncentrace. Vzhledem ke komplikovanosti děje, četným konspiračním teoriím, složitosti vysvětlení některých aspektů a dějového spádu, není radno ji poslouchat pouze jako zvukovou kulisu. Jakmile se vám na chvíli myšlenky rozutečou jinam a vy se přestanete plně soustředit na příběh, ztratíte nit a bez toho, aniž byste se kousek vrátili už nebudete mít šanci navázat.
Knížka je ale hodně akční a tudíž předpokládám, že s odevzdáním se příběhu nebudete mít problém. První díl však končí tak obrovským cliffhangerem, že vám doporučuji mít rovnou připravený druhý díl, abyste mohli plynule navázat, neboť po posledním slově jednoduše budete potřebovat vědět, jak to všechno bude pokračovat. 


Líheň můžu s čistým svědomím doporučit všem milovníkům Žambochova díla a hlavně těm, kteří již s Líhní měli tu čest. Sama jsem si tuhle knížku zamilovala už před mnoha lety a poslech audio podoby se mi zdál jako nejvhodnější způsob oživení všeho toho nadšení, které jsem zažívala při svém prvním setkání s tímto autorem. A dobře jsem udělala. Knížka je zpracovaná naprosto úžasně, Lucie Šternerová má hlas příjemný na poslech a díky ní Marika úplně ožívá před očima. 
Pro audioknižní začátečníky asi Líheň nebude úplně nejšťastnější volbou. Příběh tak komplexní je potřeba pořádně vnímat a někdo, kdo si teprve zvyká na knihy do uší by mohl být odrazen tím, kolik úsilí musí vložit do pochopení všeho, co se děje. 


94%

Ráda bych touto cestou poděkovala serveru audioteka.cz za poskytnutí audioknihy k recenzi.



Líheň si můžete jednoduše objednat v e-shopu na tomto odkazu, kde naleznete také zvukovou ukázku.
Share:

7 komentářů:

  1. Já jsem teda od Žambocha ještě nic nečetla, ani jsem se pořádně nekoukala na anotace jeho knížek a při čtení recenze jsem si chvílemi říkala, že super, až po momenty 'no nevím' :) Bojím se nesrozumitelné hatmatilky a celkově toho tématu :) ale určitě kouknu na ostatní knížky :)
    Mně ty audioknihy nějak moc nesedí, nedokážu se na ně úplně soustředit, takže jsem zatím vždycky poslouchala jen něco, co jsem už předtím četla :)
    Každopádně parádní recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Žamboch je hodně specifický autor a pokud nemáš slabost pro sci-fi plné násilí s fantaskními prvky, asi si to neužiješ a opravdu doporučuji jeho univerzálnější fantasy díla. Koniáše, nebo Predátory. Moje o osobně nejoblíbenější společně s Líhní :)
      Té vědy je tam celkem hodně, ale na druhou stranu je to dost akční a zajímavě podaný, že to možná nevadí :)
      Chápu a tahle je super náročná na soustředění. Fakt jsem se musela několikrát vrátit, abych stíhala sledovat. A to už jsem ji četla.
      Mám to stejně. Taky poslouchám jen už čtené. Když nemám čas na re-reading, ale chci si je připomenout, je to ideální způsob :)
      Díky! :) Bylo to podobné jako psát recenzi na normální knížku, ale přesto se člověk musel soustředit na mnohem víc věcí. Ale bavilo mě to :)

      Vymazat
  2. Neznám knížku ani audioknihu, nicméně nezní to tak špatně. Něco pořádně akčního jsem nečetla/neposlouchala už hodně dlouho. Nepotřebuji to v knize tolik. Ale jako správný knihomol bych neměla zaostávat v žánrech. Takže v blízké době bych měla snad otevřít nějakou detektivku, fantasy a něco hodně akčního. Jako třeba Líheň. :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Líheň ti rozšíří obzory tak, až ti to milé nebude! :D Pro mě tohle byla první zkušenost s Žambochem a díky ní jsem ho začala milovat, ale otázka je, jak moc si libuješ v násilí, podivnostech, nadlidech a vědě. Od toho se odvíjí, jestli má kniha potenciál tě zaujmout. Jak tě tak znám, tak úplně nevím, jestli je pro tebe to pravé ořechové, ale můžu se mýlit :) U detektivek je ti jasné, co bych ti doporučila :D

      Vymazat
  3. Pa-ne-bo-že :D Už jen při čtení tvé recenze mi málem vlály vlasy :D Ani v nejmenším jsem netušila, že se jedná o něco tak akčního a krvavého. Na audioknihu se určitě neodvážím, bojím se, že by se mi občas zatoulaly myšlenky a já bych pořád musela přetáčet zpět. U takto komplexního děje dám raději přednost knižní podobě. Skvělá recenze! (už je mi skoro trapné pořád to opakovat u každého článku, ale co se dá dělat :D )

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky bych se možná trochu bála vší té biologie a chemie. Protože moje představa "základních znalostí" je možná zásadně odlišná od té tvé :D Vzhledem k tomu, že se v této oblasti pohybuješ pro mě na úrovni experta :D

      Vymazat
    2. :D :D :D :D Tak jo :D
      No já se právě docela divila, že takový mírumilovný tvor, jako ty, chce číst Líheň :D Ale co, já ji mám taky ráda, koneckonců :)
      Jako audiokniha je to celkem náročné pro někoho, kdo s nimi teprve začíná a komu se ještě nedostaly pod kůži, jako právě tobě :)
      Děkujuuuu ♥ Můžeš to opakovat až do skonání světa, nebo aspoň do doby, kdy to bude pořád ještě pravda :D
      No expert nejsem, ale je fakt, že tam je těch pojmů a teorií a vysvětlení celkem hodně. Asi to pro pochopení děje úplně nutně nepotřebuješ, ale je fajn se neztrácet :D

      Vymazat

Děkuji za tvůj příspěvek! Z každé zpětné vazby mám velkou radost a na veškeré komentáře odpovídám :)

Právě čtu

Právě čtu

Opozdilec
tagged: currently-reading

goodreads.com

Followers

Hledání

Instagram

Spolupracuji s

CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online

O autorce

Moje fotka
Obyčejná šestadvacetiletá holka z Prahy, nadšená uživatelka instagramu, zbrklá, ale organizovaná, nekonečně zamilovaná do Odeonek. Hlavní čtenářské zaměření - krimi a thrillery. Poznámka k obsahu blogu: Použité obrázky obálek knih pocházejí ze serveru goodreads.com, cbdb.cz nebo databazeknih.cz a pokud u fotek není uveden zdroj, pak jsou mou vlastní tvorbou. Úryvky z knih jsou v recenzích vždy označené kurzívou, jsou přímou citací knih a nevyhrazuji si na ně žádná práva. Ta podle zákona náleží autorům knih. Pokud byste mě rádi kontaktovali v jakékoli záležitosti, napište mi na e-mail: MelindaMyaddictions@gmail.com

Populární články

Čtenářský klub - kniha měsíce

Knihy měsíce

Pusťte se do společného čtení knihy měsíce a prodiskutujte ji s námi na fóru!


Kniha měsíce

Blogové narozeniny

Místo pro vaše připomínky

Název

E-mail *

Vzkaz *

Seznam knižních blogerů

Knižní blogeři