17. 7. 2016

Čtenáři z Broken Wheel doporučují - Katarina Bivald

Po prodeji knihy na jistém internetovém bazaru si švédka Lisa Lindqvistová začne dopisovat s američankou Amy Harrisovou. Je mezi nimi bezmála čtyřicet let věkového rozdílu a dělí je od sebe oceán, ale sdílí stejnou lásku ke knihám a vyměňují si názory i výtisky svých oblíbených literárních děl. Po dvou letech korespondence Amy pozve Lisu na prázdniny k sobě do malého městečka Broken Wheel v Iowě. Jenže než Lisa dorazí, Amy zemře. Obyvatelé městečka se však Lisy ujmou, protože by si to tak Amy údajně přála. Pro Lisu, která většinu svého života strávila s přáteli, kteří žili jen na stránkách jejích knih, je nenadálá upřímná pozornost tolika lidí trochu šok. Poklid amerického venkova se jí však dostane pod kůži a ona si zoufá při představě, že zanedlouho bude muset od všech těch lidí, které po pár týdnech může nazvat přáteli, odjet. Obyvatelé Broken Wheel to cítí stejně a tak se rozhodnou vzít věci do vlastních rukou, jak je jejich zvykem.

Lisa je osmadvacetiletá, trochu asociální a zasněná knihomolka. Lisini rodiče nikdy neschvalovali její výběr kariéry a tak vždycky žila tak trochu ve stínu své úspěšnější mladší sestry
Amy byla naopak ve svém městečku váženou dámou. Všichni ji měli rádi a ona zase nade vše milovala je. Během knihy se dozvídáme detaily o její ne vždy radostné minulosti a dalších obyvatelích Broken Wheel a jejich pohnutých osudech. Za zmínku stojí i alkoholik George (jehož linka byla rozhodně ta nejuvěřitelnější a nejzajímavější), provozovatelka restaurace Grace, která se vlastně nejmenuje Grace a libuje si ve střelných zbraních, pohledný, ale věčně zamračený Tomsvobodná matka Claire, nábožensky založená Caroline, které příliš záleží na tom, co si o ní myslí ostatní či zamlklý John, jediný černoch v Broken Wheel. Všichni dohromady tvoří rozmanitou směsku, která má za úkol postarat se o čtenářovu zábavu.

Čtenáři z Broken Wheel doporučují se řadí do žánru feel-good a to je asi ta největší lichotka, jaká se o knize dá říct. Bohužel to není feel-great ani feel-amazing, prostě žádná pecka, ale taková obyčejná kniha o všem a vlastně o ničem. Splňuje však ten základní princip - při čtení se cítíte dobře. Tak nějak poklidně, smířeně a stránky se otáčejí skoro samy. Nedá se však říct, že by šlo o nějaký dějově bohatý příběh. O děj tam vlastně vůbec nejde a kdo knihy bez akčních scén a nápadité zápletky špatně snáší, Čtenáři z Broken Wheel pro něj pravděpodobně nebudou tou pravou volbou. Kniha se potýká s problémy, které by v reálném světě pravděpodobně nenastaly a všechno vyznívá tak trochu naivně.

Broken Wheel je takové až divadelně vystavěné panoptikum povah, které se svou neuvěřitelnou bizarností snaží nastiňovat život na "obyčejném americkém maloměstě". Je zde pestrá paleta všech možných charakterů, nikdo však nijak nevyčnívá nad ostatní, překvapivě ani hlavní postava, která je v podstatě úplně bez jakýchkoli charakterových rysů, jako by si ani sama autorka nebyla jistá, proč je Lisa tak důležitá. Paradoxně nejvýraznější postavou je Amy, která ovšem není na živu. Setkáváme se s ní alespoň retrospektivně, prostřednictvím jejích dopisů, které během uplynulých dvou let poslala Lise. Díky těmto dopisům je čtenáři umožněno nahlédnout také do nitra fungování městečka a nátury jeho obyvatel. Amy je zkrátka takovou duší celého Broken Wheel. Všichni její přátelé na ni vzpomínají v dobrém a stále se řídí tím, "jak by to chtěla Amy".

Čtenáři z Broken Wheel doporučují bohužel není (i když bych si moc přála opak) knihou, která by ve mě zanechala hlubší stopu jakéhokoli rázu. Nejde tam o příběh, ale o pocity a ani v jejich vyvolávání neodvádí autorka bůhví jak dobrou práci. Zápletka mě nezaujala dost na to, abych zaujala stanovisko o tom, jaký si vlastně přeji konec. Knihu nezachránilo ani množství odkazů na knihy a užití knihomolky jakožto hlavní postavy. 

Čtenáři z Broken Wheel doporučují jsou celkově vzato dobře napsanou knihou, co se srozumitelnosti a přívětivosti jazyka týče. Autorčin styl se čte dobře, dokáže člověka ke knize připoutat, ale chybí tomu jiskra. Člověk by řekl, že tato kniha je pro každého blogera a milovníka knih povinností a že si z ní automaticky kecne na zadek. Popravdě jsem něco takového čekala, ale k mé hluboké lítosti se žádné nadšení nekoná. Nemusíte se mnou souhlasit. Ale já to tak bohužel cítím. Obálka je krásná a fotogenická, celkové zpracování knihy co se redakční práce týče je senzační, pro mě tomu však chyběl ten pravý "feeling". Pravděpodobně budu se svým názorem v menšině. Za mě ale bohužel velké zklamání.


50%
Share:

4 komentáře:

  1. Tuhle knihu jsem dala babičce k narozeninám a ona si ji docela chválila =) http://fantasyalatriel.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vidíš to :). Sto lidí, sto chutí. Netvrdím, že se nebude většině lidí líbit, ale já jsem bohužel zklamaná.

      Vymazat
  2. Paani, docela me hodnoceni překvapilo uz na GR, tak jsem byla zvedava na recenzi, libi se mi, ze si nazory umis obhajit a nehodnotis jen hvezdickami, popr. procenty :) Jeste nemam za sebou ani Okamzik vseho, ktery byl v souvislosti s touto docela sklonovany, mi prislo, ale chtela bych zkusit urcite oboje a uvidime, nekdy mam chut na tenhle typ knizek, tak treba to sedne do nalady :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě taky :D Dost jsem se na to těšila, ale bohužel zklamání a já nejsem z těch, kdo bude knihu vychvalovat do nebes zkrátka jen proto, "že se to ode mě, jako od knihomola u téhle knížky čeká". To není můj styl.
      Jo snažím se no :)
      Okamžik všeho byl super :) A ani jsem nevěděla, že je někdo srovnával, ale to zas asi jen kvůli tomu knihkupectví, jinak nemají nic společného.
      Doufám, že tě případně Čtenáři budou bavit víc, než mě :)

      Vymazat

Děkuji za tvůj příspěvek! Z každé zpětné vazby mám velkou radost a na veškeré komentáře odpovídám :)

Právě čtu

Právě čtu

Opozdilec
tagged: currently-reading

goodreads.com

Followers

Hledání

Instagram

Spolupracuji s

CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online

O autorce

Moje fotka
Obyčejná šestadvacetiletá holka z Prahy, nadšená uživatelka instagramu, zbrklá, ale organizovaná, nekonečně zamilovaná do Odeonek. Hlavní čtenářské zaměření - krimi a thrillery. Poznámka k obsahu blogu: Použité obrázky obálek knih pocházejí ze serveru goodreads.com, cbdb.cz nebo databazeknih.cz a pokud u fotek není uveden zdroj, pak jsou mou vlastní tvorbou. Úryvky z knih jsou v recenzích vždy označené kurzívou, jsou přímou citací knih a nevyhrazuji si na ně žádná práva. Ta podle zákona náleží autorům knih. Pokud byste mě rádi kontaktovali v jakékoli záležitosti, napište mi na e-mail: MelindaMyaddictions@gmail.com

Populární články

Čtenářský klub - kniha měsíce

Knihy měsíce

Pusťte se do společného čtení knihy měsíce a prodiskutujte ji s námi na fóru!


Kniha měsíce

Blogové narozeniny

Místo pro vaše připomínky

Název

E-mail *

Vzkaz *

Seznam knižních blogerů

Knižní blogeři