16. 10. 2016

Jestli chceš - Helle Helle

Dva naprosto neznámí lidé se potkají v lese při svém běžeckém tréninku. Jedna zkušená běžkyně a jeden začátečník. Ona má s sebou lahve s vodou a žvýkačky, on jen pár bot, které k sobě nepatří, puchýř na noze a odhodlání začít běhat pravidelně. V lesích se ale stmívá rychleji než obvykle, navíc se zdá, jako by chodili dokolečka a najednou nevědí, kudy se vydat zpět domů. Jsou nuceni přečkat v lese noc. Povídají si, snaží se nezmrznout a noční události je nevyhnutelně sblíží. Co vlastně podniknou, až se rozední?

Zvláštností knihy Jestli chceš je to, že postavy zůstávají prakticky v anonymitě. Známe sice jejich příjmení, ale tím tak zhruba končíme. V průběhu děje se dozvídáme životní příběh ženské protagonistky, muž je však pouze posluchačem. V anotaci se píše, že hrdinové mají společného více, než by čekali, jenže čtenář, který o mužské postavě ví kulové je o toto odhalení ochuzen. Autorka se do knihy evidentně snažila vložit hloubku, z mého pohledu však zoufale selhala. Příběhu chybělo překvapení, uvěřitelnost a co víc, i závěr. Ne vždy je nutno příběh uzavřít, vlastně mám otevřené konce ráda a přijdou mi tak nějak správné. Tady to však působilo násilně utnutě, skoro jako kdyby v mém výtisku na konci chybělo zhruba 50 stránek.

Záměrem příběhu bylo zjevně udělat sondu do duše a dokázat, že zpověď cizímu člověku mnohdy udělá více, než pokec s kamarádem. Nezaujatý posluchač totiž vidí něco, co milovaní popírají, neřeknou příteli do očí, nebo to přehlížejí z důvodu bezmezné náklonnosti. Někdy však jednoduše stačí být s člověkem, který nabídne pozorné ucho a nekritickou útěchu. 

Jestli chceš obsahuje neskutečné množství děr v logice a je vlastně dost o ničem. Mrazivá atmosféra se nekoná, nalezení paralel také ne, a ani soucit s postavami, nebo dokonce nějaký výrazný dopad na psychiku nepřipadá v úvahu. 

Jediným pozitivem knížky je, že ji budete mít fakt rychle přečtenou. Ne snad, že by byla tak čtivě, nebo napínavě napsaná, ale protože je prostě a jednoduše velmi útlá. 

Sečteno podtrženo je pro mě Jestli chceš jedním z největších zklamání tohoto roku. Ani jednomu z protagonistů jsem neměla možnost a čas začít věřit, její životní příběh mě příliš nedojal, o něm jsem se prakticky nic nedozvěděla, mezi řádky jsem žádnou pointu nevyčetla, styl autorky pro mě nebyl tím pravým ořechovým a ze začátku jsem měla velký problém se začíst. Prostředí a námět byly zoufale nevyužity, souznění se nekonalo a bolestná pravda či objevnost a překvapení mi zůstaly skryty. Jestli chceš proto bude mou první recenzovanou knížkou, kterou bohužel nemohu doporučit vůbec nikomu.


40%
Share:

2 komentáře:

  1. Tvoje recenze me tim, na co jsi sama byla svym zpusobem natesena, laka po knizce sahnout, ale zaroven po dalším argumentu zase ruku stahnu :) Tak uvidime, asi tim nic nezkazim, kdyz je to uzke, nejak nepochopitelne, i kdyz davas 40 %, me na tom neco vabi :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak je vidět, že i negativní recenze mají jistý účinek :D to je fajn! :)
      To je tedy opravdu zvláštní, ale proti gustu :D

      Vymazat

Děkuji za tvůj příspěvek! Z každé zpětné vazby mám velkou radost a na veškeré komentáře odpovídám :)

Právě čtu

Právě čtu

Opozdilec
tagged: currently-reading

goodreads.com

Followers

Hledání

Instagram

Spolupracuji s

CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online

O autorce

Moje fotka
Obyčejná šestadvacetiletá holka z Prahy, nadšená uživatelka instagramu, zbrklá, ale organizovaná, nekonečně zamilovaná do Odeonek. Hlavní čtenářské zaměření - krimi a thrillery. Poznámka k obsahu blogu: Použité obrázky obálek knih pocházejí ze serveru goodreads.com, cbdb.cz nebo databazeknih.cz a pokud u fotek není uveden zdroj, pak jsou mou vlastní tvorbou. Úryvky z knih jsou v recenzích vždy označené kurzívou, jsou přímou citací knih a nevyhrazuji si na ně žádná práva. Ta podle zákona náleží autorům knih. Pokud byste mě rádi kontaktovali v jakékoli záležitosti, napište mi na e-mail: MelindaMyaddictions@gmail.com

Populární články

Čtenářský klub - kniha měsíce

Knihy měsíce

Pusťte se do společného čtení knihy měsíce a prodiskutujte ji s námi na fóru!


Kniha měsíce

Blogové narozeniny

Místo pro vaše připomínky

Název

E-mail *

Vzkaz *

Seznam knižních blogerů

Knižní blogeři