14. 10. 2014

Eleanor & Park - Rainbow Rowell

Eleanor je šestnáctiletá dívka, která to mezi vrstevníky nemá lehké, hlavně kvůli tomu, že je jiná. Je tlustá, má zrzavé rozčepýřené vlasy a obléká se jako chlap. Všichni víme, jak takové odlišnosti mohou člověka na střední škole vyloučit, zvláště pak na amerických středních školách, kde jsou vztahy zdá se ještě mnohem vyhrocenější než kdekoli jinde. Doma také nemá na růžích ustláno. Nevlastní otec ji vyhnal z domu a ona rok neviděla své sourozence, ani svou matku. Park je oproti tomu víceméně šťastný, trochu nenápadný kluk, napůl Korejec, který má lehce komplikovaný vztah se svým otcem, ale který kluk v pubertě to má jinak. Rád čte komixy a poslouchá hudbu. 

Vztah Eleanor a Parka je hrozně zvláštní. Úplně jiný, než bývají první lásky v knihách. Není to žádný prvoplánový příběh dvou outsiderů, nebo šedé myšky, která najednou prožije nejlepší měsíce svého života díky tomu, že si jí všimne nejkrásnější kluk v okruhu sto kilometrů. Poznávají se postupně a cestičku si k sobě nacházejí po krůčcích. Park se do Eleanor nezamiluje kvůli jejím chybám, ale snad spíš jejím chybám navzdory. Líbí se mu její osobnost , přesto, že je jiná a záhadná. Nechová se k ní jako k porcelánové panence. Alespoň zpočátku tedy ne.

Rainbow Rowell píše hrozně mile, čtivě a zábavně. Celá kniha je psaná z pohledu Eleanor i Parka. Většina děje se odehrává v dialozích, což je nejspíš důvod, proč knihou prolétnete neuvěřitelnou rychlostí. Stránky ubíhají jedna radost a vy se často přistihnete, že se usmíváte nad tím, co se našim hrdinům děje.
Co mě však mrzelo i na Fangirl bylo to, že v určitém bodě pro mě kniha tak nějak ztratila šťávu. V té knize není žádné slovo zbytečné, žádné není navíc, ale prostě mě tak nějak přešel ten pocit, že ta kniha nemá jedinou chybičku a že je dokonalá. 
Láska není jediným tématem knihy. Zabývá se závažnými problémy v rodině. Je to příběh o dospívání, šikaně, cti a o postupném smiřování se sám se sebou. 

Na konci knihy jsem zvládla jen zalapat po dechu. Navíc jsem měla pocit, že musím knihu otevřít na první stránce a začít ji číst znovu, abych pochopila co mi možná mohlo uniknout. Autorka se s koncem poprala po svém a já jsem jí v první chvíli ani nechtěla odpustit, za to, co udělala. Ale když jsem o tom chvíli přemýšlela, uvědomila jsem si, že je to ten nejlepší konec, který Eleanor a Parkovi mohla dát. 
Nevím, jestli má být kniha určitým poselstvím, ale na mě to tak působilo. Kniha je o tom, že nezáleží na tom, jestli jsme tlustí, hubení, malí, vysocí, nápadně hluční nebo zamračení, ale hlavní je to, jací jsme. Že dokážeme být sami sebou, ačkoli to vždy není lehké a právě proto se vždy najde někdo, kdo nás za to bude mít rád. 

Knížku bych doporučila všem romantickým duším, které si chtějí zavzpomínat na to, jaké to je být poprvé zamilovaný, ale taky těm, kteří ocení  neobyčejný příběh o obyčejných lidech. Styl Rainbow Rowell je zkrátka nezapomenutelný a já doporučuji přečíst si knihu v originále, protože angličtina je jednoduchá. Pokud si však v cizích jazycích nevěříte, nezoufejte, protože YOLI knihu vydá už v listopadu tohoto roku. 

Obálka se mi líbí, jak je barevně laděná a tak vůbec, ale mám dojem, že se ke knize vůbec nehodí. Ta originální, která snad bude zdobit i českou verzi se k příběhu hodí mnohem více :) 

“It was the nicest thing she could imagine. It made her want to have his babies and give him both of her kidneys.”
Rainbow Rowell, Eleanor & Park


“..I love your name. I don't want to cheat myself out of a single syllable.”
Rainbow Rowell, Eleanor & Park
Share:

12 komentářů:

  1. Zrovna v neděli jsem na blogu recenzi na tuhle knížky taky uveřejnila, jop. :D I když mně se hrozně moc líbila úplně celá, byla jsem z ní nadšená a takhle nějak si představuji to nejlepší z YA contemporary fikce. :) Rainbow Rowell je pro mě zkrátka úžasná autorka a já mám nehoráznou radost, že bude vycházet i u nás! :) A tu originální obálku budeme mít určitě. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tvou překrásnou recenzi jsem četla, ale s komentářem jsi byla rychlejší než já :D
      Jako RR rozhodně patří k mým oblíbeným spisovatelkám. O to víc mě mrzí, že na té knize vždycky najdu něco, co mi malilililinkato zkazí ten zážitek. Ale tak ještě mám před sebou dvě knížky a třeba zrovna ony budou pro mě ty dokonalé :)
      Díky za info s obálkou :) Já si českou verzi asi pořizovat nebudu, ale je dobré být v obraze :)

      Vymazat
  2. V angličtině bych si na to rozhodně netroufla, protože já a angličtina nejsme kamarádky... :D Ale určitě si tuto knihu koupím jen co vyjde v češtině, ať bude stát kolik chce :D Krásně napsaná recenze, já se na tu knihu nehorázně těším! Snad ji dám stejný počet hvězdiček, nebo dokonce i víc :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc :)
      Rozhodně si ji pořiď, ať už česky, anglicky, nebo grónsky :D Je super :) Snad k ní nebudeš mít ani ty nejmenší výhrady :) To že já jich pár měla neznamená, že ty jí nebudeš chtít dát 5* :)

      Vymazat
  3. na knihu si me jeste vice nalakala :) kazdy tuto autorku chvali a je videt ze pro anglicky čtoucí je docela oblíbená :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda!! :)
      Je dost dobrá .) Má osobitý styl, který se hrozně pěkně čte :)

      Vymazat
  4. Zkrátka obdivuji lidi, co umí číst v angličtině. Já se na to pořád chystám, a pak si pokaždé najdu nějakou výmluvu, proč ne :D Každopádně na Eleanor a Parka se neskutečně těším, protože tuším, že to bude úžasná knížka. Doufám, že u nás vyjde u Fangirl, protože tu bych si od autorky přečetla ještě raději :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Popravdě mi není jasné, jakto, že se Yoli jako první rozhodlo vydat Eleanor a Parka, když mi připadá, že Fangirl je mnohem známější, profláklejší a žádanější :) Možná právě proto a možná je to jen můj pocit :)
      Čtení v angličtině není žádná věda :) Musíš se jen oprostit od té představy, že to zpočátku nebude tak pohodlné, jako čtení v češtině, ale po čase už ti to půjde jedna báseň a bude ti víceméně jedno, jestli je knížka česky, nebo anglicky :) Navíc si budeš moci spousta skvělých titulů užít hned jak vyjdou a ne spoléhat na to, že je někdo přeloží :) Takže pokud máš v angličtině nějaký slušný základ, tak hurá do toho, knihy RR jsou ideální :) Vážně je ta angličtina jednoduchoučká :)

      Vymazat
  5. Tedy, ty píšeš čím dál tím lépe a lépe :) Vážně dobrá recenze! Jsem ráda, že mám typ na nějakou příjemnou literaturu v angličtině.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc, Ivetko ♥ :)
      RR je prostě skvělá spisovatelka, čte se dobře a rychle a vždycky jsou tam hrozně milé postavy a příběhy :)

      Vymazat
  6. Skvělá recenze, parádně jsi mě navnadila na čtení Eleanor a Parka :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) :)
      To jsem ráda :) Přečti si :) Nejlépe za nějakého pochmurného podzimního dne, v posteli s čajem, nebo horkou čokoládou :) Úplně se to k té knížce hodí :)

      Vymazat

Děkuji za tvůj příspěvek! Z každé zpětné vazby mám velkou radost a na veškeré komentáře odpovídám :)

Právě čtu

Právě čtu

Opozdilec
tagged: currently-reading

goodreads.com

Followers

Hledání

Instagram

Spolupracuji s

CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online

O autorce

Moje fotka
Obyčejná šestadvacetiletá holka z Prahy, nadšená uživatelka instagramu, zbrklá, ale organizovaná, nekonečně zamilovaná do Odeonek. Hlavní čtenářské zaměření - krimi a thrillery. Poznámka k obsahu blogu: Použité obrázky obálek knih pocházejí ze serveru goodreads.com, cbdb.cz nebo databazeknih.cz a pokud u fotek není uveden zdroj, pak jsou mou vlastní tvorbou. Úryvky z knih jsou v recenzích vždy označené kurzívou, jsou přímou citací knih a nevyhrazuji si na ně žádná práva. Ta podle zákona náleží autorům knih. Pokud byste mě rádi kontaktovali v jakékoli záležitosti, napište mi na e-mail: MelindaMyaddictions@gmail.com

Populární články

Čtenářský klub - kniha měsíce

Knihy měsíce

Pusťte se do společného čtení knihy měsíce a prodiskutujte ji s námi na fóru!


Kniha měsíce

Blogové narozeniny

Místo pro vaše připomínky

Název

E-mail *

Vzkaz *

Seznam knižních blogerů

Knižní blogeři