20. 11. 2014

Solitaire - Alice Osemanová

Tori Springová je typická středoškolačka, znuděná životem. Mezi její nejoblíbenější činnosti patří spaní, blogování a koukání na filmy. Naopak nesnáší spoustu věcí, od telefonování, přes hudbu, knihy a autobusy až po Michela Jacksona. Školou proplouvá tak nějak mimoděk. Jednoho dne objeví Solitaire. Záhadný blog, jehož autor provádí ve škole nejrůznější vtípky, ale daří se mu zůstávat v anonymitě. A navíc je tu Michael Holden. Tajemný kluk s velkými brýlemi a nemožným účesem, co se pořád usmívá a projevuje nebývalý zájem o Tori samotnou.

Koupě Solitairu byla záležitost jasná hned ze dvou důvodů. Hlavní hrdinka je blogerka a knížka má přenádhernou obálku
Solitaire je příběh o středoškolačce vlastní vinou vyloučené ze společenského života. 
Tori je hrozně zvláštní postava. Je neskutečně cynická, dokonale si libuje v tom, když ostatní lidi uvede do rozpaků, nic ji nebaví, všechno ji štve, nic nemá ráda, snad kromě svých dvou brášků Charlieho a Olivera. Na ty nedá dopustit. Vztah k rodičům už je horší, ale ten je oboustranně naprosto špatný. Nenávidí knihy, ale rozhodla se maturovat z literatury a ví o nich více, než průměrný středoškolák. Dokonce na základě toho, co lidi čtou usuzuje, co si asi myslí. Je to děvče plné protikladů. Je nenapravitelnou pesimistkou, nesnáší klišé a Disneyho. 
Dále je tu upřímně emotivní Michael HoldenToriin zamlklý a nesmělý kamarád z dětství Lucas Ryan a její nejlepší kámoška Becky. Všichni nádherně dokreslují atmosféru středoškolského života.
Ze stylu psaní a mládí autorky soudím, že podobnost se skutečnými postavami či událostmi nebude čistě náhodná. Je hodně znát, že jde o příhody, které se dost dobře mohou středoškolačce stát a skuteční kamarádi mohou být zrovna takoví (jedná se pouze o moji vlastní dedukci, nikoli výsledek jakéhokoli výzkumu). Hlavní výhodou nízkého věku autorky je to, že dokáže vybudovat velice autentické prostředí s postavami, jako vystřiženými z každodenního života. Středoškoláci tak uvěřitelní, že jim baštíte každé slovo. Vlastně by spousta z nich klidně mohla být vašimi sousedy.
Na své si při čtení jednoznačně přijdou všichni fanoušci Harryho Pottera, Sherlocka, Doctora Who, Starwars a dalších, protože jsou v příběhu několikrát zmíněny. Vložení aktuálních knižních a filmových narážek považuji za velice inovativní přístup a byla to jedna z věcí, která mě na knize bavila nejvíce. Ještě více to hrdiny přibližuje nám čtenářům. Stejně tak posedlost shipováním, která se posledních pár let, s rozvojem fanfiction rozmohla na internetu, přibližuje hrdiny skutečným nerdům, jimiž jsme my všichni za klávesnicemi blogů. Nejednou je zmíněn Drarry, Snily, Klaine a další. 
Zdroj

Závěr knihy měl podle mě obrovský potenciál, který zůstal tak trochu nevyužit. Doufala jsem v úplně jiné vyvrcholení, ale to nevadí. Stejně tak řešení záhady pro mě nebylo zas až tak překvapivé, ale z toho si těžkou hlavu rozhodně nedělám. Důležité je, že jsem si protivnou a nespolečenskou Tori neuvěřitelně oblíbila. V některých jejích rysech jsem se možná i trochu viděla, což mě nestaví do zrovna příznivého světla, když o tom tak přemýšlím. 
Solitaire je skvělý příběh, který, obzvláště díky tomu, že vyšel z pera tak mladé autorky, to může dotáhnout hodně daleko. Rozhodně si zasluhuje čtenářskou pozornost a ačkoli aspekt blogování zůstává neustále tak trochu v pozadí, myslím, že si ho všichni anonymní pisálci mají velkou šanci užít. 
Knížku jsem přečetla takřka jedním dechem, jak moc mě bavila a jak skvěle se mi četla. O spoustě podnětů a zábavných úryvků svědčí i obrovské množství papírků, které jsem do knihy během čtení stihla nalepit.
Myslím, že pokud nehledáte nějaké převratné dílo, ale přece jen něco maličko odlišného a chcete si u čtení trochu odpočinout, Solitaire je rozhodně kniha, po které doporučuji sáhnout. Její zajímavě hebká obálka vás okouzlí stejně jako její zábavný a čtivý obsah. Alice Osemanová rozhodně zůstává v mém hledáčku a já doufám, že se psaním bude pokračovat.


Protože knížka nabízela mnoho podnětů k vyhledávání věcí na internetu, ani já jsem nelenila a rozhodla se sem přidat jednu ze zmíněných písniček :) 


Vybrala jsem citaci, kde musím naprosto souhlasit s Michaelem

"Ona fakt ráda čte," poznamenám a kývnu směrem ke kreslené holce v modrých šatech. "To musí bejt děsně nezdravý."
"Copak ty nebudeš maturovat z literatury?"
"Jo, protože to dokážu okecat, ale nemám ji ráda. Nenávidím knihy."
"Asi jsem měla na literaturu chodit taky. Byl bych v tom dobrej."
"Tak proč jsi nešel?"
Michael se na mě podívá a usměje se. "Já si myslím, že knihy je lepší jen číst, ne je studovat."

Myšlenka dnešního dne: Proč lidé nechávají noviny ve vlacích?
Share:

22 komentářů:

  1. Úplne si ma svojou recenziou presvedčila, že knihu si musím prečítať. :) Znie riadne dobre.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) :3 To jsem ráda :) Ta knížka totiž JE dobrá :)
      Který bloger, by rád nečetl o jiném blogerovi? :)

      Vymazat
  2. Po knize už pokukuju od té chvíle, co cooboo zvěřejnilo, že se bude vydávat :) Ale pak jsem četla spíš takový rozapčitý recenze, takže jsem ráda za tu tvoji, protože mě zas přesvědčila, že si knížku musím pořídit ! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem si recenze přečetla až potom, co jsem si ji koupila myslím a právě jsem z toho pak taky měla strach. Ale rozhodla jsem se do toho jít s čistou myslí a udělat si obrázek sama a naštěstí, se ostatní mýlili :D Nebo mám jiný vkus něž oni :)

      Vymazat
  3. Sakra, sakra ,sakra. Že by som si to predsa len kúpila? Filmy seriály a shippovanie ma presvedčilo :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D :D Miluju, když někoho nahlodám, že by přece jen měl... :D
      Jojo, je to tam. V jiné knize jsem to neviděla a hrozně se mi to líbilo :) :)

      Vymazat
  4. Tak tohle byla doopravdy perfektní recenze. A líbí se mi, že nejsem jediná kdo si do knížek lepí papírky! :D Ale pořád nevím, jestli je knížka to pravé pro mě - nerada čtu o hrdinech, co mi nejsou sympatičtí a myslím, že tahle pesimistka nebude úplně podle mého gusta... :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc!! :)
      Papírky jsou moje posedlost!!! Jednou jsem si je zapomněla doma a byla jsem z toho tak smutná, že bych bez nich byla celý den, že jsem po cestě ze školy vystoupila na jiné zastávce, jen abych si skočila do knihkupectví pro nový paklík post-itů :D :D
      Mně je hodně YA hrdinek nesympatických a přesto mám ráda série, kde vystupují (Shatter me, Nástroje smrti..), ale to už je každého věc, jak to vnímá :)

      Vymazat
  5. O knize už jsem slyšela, ale mě se ta obálka nelíbí a anotaci jsem vlastně ani nedočetla. Tvoje recenze je moc hezky napsaná, ale stále mě nepřesvědčila, že bych si ji opravdu měla koupit. Nevím, nezaujala mě, ale kdo ví.. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nelíbí jí? :-o týýý jo. Jak je černá a na tom ty barevný věci, to je právě geniální! (kdyby to nebylo ve tvaru srdce :D )
      Děkuju! :)
      Tak člověk nemusí kupovat každou knihu, na kterou přečte recenzi, že :) To by se pak nedoplatil :D od toho recenze jsou, aby čtenář odlišil co vážně potřebuje a co si třeba jen půjčí, nebo se na to úplně vybodne :)

      Vymazat
  6. Mě se naopak ta obálka nelíbí :)) Ale stejně si chci knížku přečíst. A po přečtení tvoji recenze ještě víc! Ale hlavně mě lákají narážky na seriály, to já mám vždycky ráda :D O:))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak je to možné? :) Mně se hrozně zamlouvá ten kontrast černé a mini barevných věcí :) To srdce teda moc ne, ale nemůžu mít všechno :D
      To jsem ráda!! :) Je to skvělé :) Nikde jinde jsem se s tím ještě v takovéhle míře nesetkala, takže mě to vážně zaujalo :)

      Vymazat
  7. Skvělá recenze!! Tak už mám jistotu, že tato kniha je na mém vánočním seznamu zaslouženě :) Jsem vážně zvědavá, jen mě mrzí, že moc nerozvinula to blogování, jak říkáš.. To mi na knize přišlo nejzajímavější. A jsem zvědavá na ten konec, už se těším, až to budeme moct probrat :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! :)
      Knížka si rozhodně zaslouží ležet pod co nejvíce stromečky, proto jsem ráda, že si ji přeješ i ty :)
      Blogerství je rozvinuté dost málo, na druhou stranu nevím, jak by se o něm dalo psát víc, než bylo napsáno :D Jsem v tomto ohledu trochu rozpolcená :D
      Rozhodně to proberem! Ale musíš to přečíst brzy, ať všechno nezapomenu :D

      Vymazat
  8. Teď jsem fakt rozpolcená. Obálka je podle mého gusta (prostě dokonalá!!) a jak to tak vypadá, tobě se líbila. Jenže stejný počet negativních recenzí a ta hrdinka... No nevím, ještě uvidíme. Rozhodně patříš k těm, kteří mě navnadili. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem moc ráda! :)
      Obálku to má krásnou, o tom žádná :) Ne každému Tori sedne, ale jak jsem zmiňovala, já se v její bručounské náladě, která nesnáší například zbytečné otázky (v situaci, kdy si čteš, někdo k tobě přichází a ptá se. Čteš si?....to bych vraždila :D)
      Mně se fakt líbila a podle mě stojí za to, ji zkusit :)

      Vymazat
  9. Jsem přesvědčená, že se na to podívám, protože jsem zkrátka zvědavá, jaká ta knížka od tak mladé autorky může být - s knihami od podobně mladých autorů totiž nemám moc dobré zkušenosti. Navíc mě lákají ty odkazy na všechny ty seriály a tak, to v knihách vždycky moc ocením. Plus jsem zaujatá tou netypickou hrdinkou. Těžko říct, jestli se mi to bude líbit, ale trochu snad ano. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli je znát mládí autorky na jejím psaní? Ano...ale jen v tom nejlepším slova smyslu. Je to hrozně autentické, svěží, mladé a zábavné :)
      Odkazy na seriály a filmy jsou velkým tahounem a mě se na tom hrozně moc líbily :)
      Hrdinka je zvláštní, ale mně se hrozně zalíbila :) Připomínala mi prostě v určitých věcech mě :)
      Snad se ti bude líbit :) Vzhledem k našemu podobnému vkusu, bych řekla, že je to pravděpodobné :)

      Vymazat
  10. Skvělá recenze, dost mě na knihu nalákala. I když teda nevím, jestli to na mě nebude příliš. Nějak ty teenagerovské hrdinky nemám v oblibě. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! :) To jsem ráda :)
      Tori je dost taková puberťačka, ale mně prostě sedla :) Hodně to záleží, jestli jí budeš ochotná tolerovat některé výstřelky :D Tak jsem zvědavá, jak u tebe obstojí, až se ke knížce dostaneš :)

      Vymazat
  11. Krásná recenze! V práci jsem po ní několikrát pomrkávala, tak uvidíme, zda se objeví v přírůstcích za listopad :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! :)
      Už teď si troufám hádat, jak některé z nejbližších přírůstků dopadnou :D

      Vymazat

Děkuji za tvůj příspěvek! Z každé zpětné vazby mám velkou radost a na veškeré komentáře odpovídám :)

Právě čtu

Právě čtu

Opozdilec
tagged: currently-reading

goodreads.com

Followers

Hledání

Instagram

Spolupracuji s

CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online

O autorce

Moje fotka
Obyčejná šestadvacetiletá holka z Prahy, nadšená uživatelka instagramu, zbrklá, ale organizovaná, nekonečně zamilovaná do Odeonek. Hlavní čtenářské zaměření - krimi a thrillery. Poznámka k obsahu blogu: Použité obrázky obálek knih pocházejí ze serveru goodreads.com, cbdb.cz nebo databazeknih.cz a pokud u fotek není uveden zdroj, pak jsou mou vlastní tvorbou. Úryvky z knih jsou v recenzích vždy označené kurzívou, jsou přímou citací knih a nevyhrazuji si na ně žádná práva. Ta podle zákona náleží autorům knih. Pokud byste mě rádi kontaktovali v jakékoli záležitosti, napište mi na e-mail: MelindaMyaddictions@gmail.com

Populární články

Čtenářský klub - kniha měsíce

Knihy měsíce

Pusťte se do společného čtení knihy měsíce a prodiskutujte ji s námi na fóru!


Kniha měsíce

Blogové narozeniny

Místo pro vaše připomínky

Název

E-mail *

Vzkaz *

Seznam knižních blogerů

Knižní blogeři