27. 7. 2016

Čtení o čtení

Jsem člověk, který se neumí nudit. Zkrátka nevím jak na to. Pořád se něčím zaměstnávám a nudě prostě nedám šanci. Přesto, že by se některé z činností, kterým se s labužnickým potěšením oddávám sotva daly považovat za vzrušující, nikdy bych čas, který si vyplňuji podle svého gusta neoznačila za zabitý. 
Baví mě hodně věcí, které se ani čtení netýkají (což je mimochodem téma, na které mám připravený článek - zajímalo by vás to, nebo jste spíš fanoušky striktně monotématických blogů?), takže se můj život nedá považovat za monotónní rutinu a já jsem každý den vděčná za to, co mám. Ale teď už k tématu.

Už vás někdy napadlo bilancovat čas, který strávíte "čtením o čtení" a který byste mohli věnovat skutečným knihám? Považovali jste někdy tento čas za ztracený?


Čtením o čtení mám na mysli všechny ty hodiny strávené na youtube u videí, kde jiní, naprosto cizí lidé hovoří o knihách, které pravděpodobně ani neplánujete otevřít, hledáním knižních recenzí či jiných blogových článků, procházením edičních plánů, vnímáním hodnocení na goodreads, prohlížením instagramových příspěvků (a trochu mimo téma instalováním dokonalé fotky na instagram)či hledáním inspirace pro koupi knih, na něž si při všem tom čtení na internetu najdete čas tak zhruba za rok. Nemíním tady moralizovat, abyste zvedli zadky od počítače a vrhli se raději na skutečné čtení (a taky nějaký reálný život) a získávali zážitky, o něž byste se rádi podělili vy sami, neboť bych byla sama proti sobě a vlastně bych vás odrazovala od čtení například i tohoto článku. A co si budeme povídat, dělám to do písmenka přesně právě tak, jak popisuji. A abych s nadsázkou parafrázovala E.Clinea "reálný život se přeceňuje". 

Umíte si vůbec představit, co byste dělali v takových těch
mezičasech, kdy nezbývá nic jiného, než omrknout oblíbené blogy, či poslední videa odebíraných kanálů na youtube? Ať zvedne ruku každý, kdo je tak trochu závislý na sociálních sítích a neustále nabitém telefonu s internetem. 

Ani ten největší knihomol někdy zkrátka nemá náladu číst a čtení o knihách je dobrá cesta k tomu dostat chuť si nějakou skutečně otevřít a zase se s obvyklým nadšením pustit do konzumace dalšího vymyšleného příběhu.

Knihomolství totiž není žádná soutěž, do níž je třeba se kvalifikovat určitým počtem stran přečtených za hodinu (i když ruku na srdce, kdo si někdy nepřipadal jako opravdovější knihomol, než někdo jiný). A co by to bylo za koníček, kdybyste ho neměli s kým sdílet. Kouzlo internetu pro knihomoly spočívá právě v nalezení té kýžené vlastní komunity lidí, kteří přesně rozumí tomu, co tak moc milujete. Ne každý má to štěstí, že má někoho takového ve svém reálném životě přímo v sousedství a může pořádat dýchánky, kde nemluví o ničem jiném, než o přečtených příbězích, imaginárních světech (a nepřipadá si přitom jako blázen v očích někoho, kdo nemá pro tuto zálibu pochopení). 

"Čtení o čtení" zkrátka v dnešní době patří neodmyslitelně k věci. Při množství titulů, které vycházejí nelze samostatně oddělit zrno od plev. Je třeba filtrovat a k tomu nám dopomáhají ostatní milovníci knih, blogeři a recenzenti. Není třeba litovat času stráveného u těchto doplňkových činností, pokud vás to baví a dokud jste sami přesvědčeni, že jde o dobře prožité hodiny. 


Já sama si večer ráda zalezu do postele s knížkou, ale než ji otevřu, ještě "v rychlosti" zkontroluji novinky na instagramu a dokážu se klidně i půl hodiny kochat novými fotkami. Jakmile však chytnu tu správnou čtenářskou slinu, všechna elektronika jde stranou a já dovedu číst i několik hodin v kuse. Vlastně mám tyhle čtenářské sprinty úplně nejradši. Den, kdy nemám výčitky svědomí, že bych měla dělat něco jiného a kdy mě čtený příběh pohltí tak, že ho zvládnu úplně celý na jeden zátah. Nejvíce se tak do knihy ponořím, sžiji se s postavami a maximálně si ji užiji.  

Jak nahlížíte na tuto problematiku vy? Máte rádi istagram? Co vám na internetu sežere nejvíce času?
Share:

8 komentářů:

  1. Mám to úplně stejně jako ty! :D Jak instagram,youtube,blog + ještě využívám twitter abych se s ostatními mohla podělit o nějaké "malé" dojmy z knih či citáty, které mi z knih uvíznou v paměti. Musím říct, že internet využívám docela dost. I když jsem se momentálně jaksi odpoutala společně s knihou v kabelce za honbou pokémonů :D a hledání příjemného stiného místa pro čtení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že jsem to odhadla a nejsem v tom sama :)
      Twitter taky mám, ale nikdy jsem nějak nepropadla jeho kouzlu, ale je fakt že na zapisování myšlenek a hlášek z knih by mohl být užitečný :) Možná ho zkusím zase oživit :)
      Pokémoni - ani mi nemluv. Můj telefon je moc chabej na to, abych je mohla hrát, ale oprášila jsem Nintendo DS a hraju Pokémony tam a děsně si to užívám :D jen tam není ta výhoda, že se s nima musí ven :D
      Ale číst ven chodím. To zas jo :) Jinak mám momentálně zlomenou ruku (napsat článek jednou rukou je docela mazec :D), takže ani nemůžu na kolo, prostě nic...pruda...

      Vymazat
  2. Káťo, já k tomu nějak nemám co říct, protože to je, jak kdybys hodila "na papír" moje myšlenky a jak to mám já :) Přesně takhle to vnímám, i s tím prohlížením fotek na instagramu, hledání komunit, fakt skvělý článek, ve kterým se, myslím, řada z nás absolutně najde :)
    A jsem pro články i mimo knížky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jeeee :) :) Tak to jsem ráda :)
      Super, já se na něj docela těším, tak mám radost, že je o něj zájem a třeba se najdeš i v dalších mých zálibách :)

      Vymazat
  3. Zrovna čtení o čtení, jak říkáš, je ten pro mě ten nejméně ztracený čas na internetu a sociálních sítích. Aspoň získám nové tipy na knihy a tak nějak vůbec získávám přehled v současné literatuře. Mám pocit, že znuděné pročítání všelijakých jiných článků či diskuzí na nejrůznější témata (aneb ať žije prokrastinace) je mnohem větší žrout času a přiznám se, že tady si občas říkám, že kdybych si místo toho přečetla knihu udělala bych líp :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) však si taky myslím :)
      Já se o knížky hodně zajímala vždycky, ale od doby co bloguju a pohybuju se v této komunitě mám ještě větší přehled :)
      Tak to já u jiných věcí moc neprokrastinuji právě...snad jen u her :D

      Vymazat

Děkuji za tvůj příspěvek! Z každé zpětné vazby mám velkou radost a na veškeré komentáře odpovídám :)

Právě čtu

Právě čtu

Opozdilec
tagged: currently-reading

goodreads.com

Followers

Hledání

Instagram

Spolupracuji s

CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online

O autorce

Moje fotka
Obyčejná šestadvacetiletá holka z Prahy, nadšená uživatelka instagramu, zbrklá, ale organizovaná, nekonečně zamilovaná do Odeonek. Hlavní čtenářské zaměření - krimi a thrillery. Poznámka k obsahu blogu: Použité obrázky obálek knih pocházejí ze serveru goodreads.com, cbdb.cz nebo databazeknih.cz a pokud u fotek není uveden zdroj, pak jsou mou vlastní tvorbou. Úryvky z knih jsou v recenzích vždy označené kurzívou, jsou přímou citací knih a nevyhrazuji si na ně žádná práva. Ta podle zákona náleží autorům knih. Pokud byste mě rádi kontaktovali v jakékoli záležitosti, napište mi na e-mail: MelindaMyaddictions@gmail.com

Populární články

Čtenářský klub - kniha měsíce

Knihy měsíce

Pusťte se do společného čtení knihy měsíce a prodiskutujte ji s námi na fóru!


Kniha měsíce

Blogové narozeniny

Místo pro vaše připomínky

Název

E-mail *

Vzkaz *

Seznam knižních blogerů

Knižní blogeři