28. 3. 2016

Kečupová mračna - Annabel Pitcher

Byla jednou jedna dívka. Říkejme jí třeba Zoe a představme si, že žije v Bathu v Anonymní ulici č.1. A tížily jí výčitky svědomí, protože kvůli tomu co udělala, už se možná nikdy nepodívá do očí hned několika lidem.

Zoe má tajemství, se kterým se nemůže svěřit nikomu ve svém okolí, ale nutně ho potřebuje někomu odvyprávět. Najde si tedy adresu odsouzeného amerického zločince, který v cele smrti čeká na svůj soudný den a pomalu mu odhaluje veškeré události, které vedly k tomu okamžiku, kdy udělala něco neodpustitelného. 
Pro svou zpověď si vybrala Stuarta Harrise, protože jen on může pochopit ten sžíravý pocit hanby, znechucení a strachu. Prostřednictvím dopisů ho seznamuje se vším, co vedlo k tomu osudovému dni, kdy se stalo něco hrozného, co by nemělo nikomu projít.

Zoe už několik měsíců netráví večery a noci jako typická náctiletá holka. Místo večírků a zábavy s kamarády se zavírá do zahradní kůlny, sedá si na kupu dlaždiček, které ji pak celou dobu tlačí do zadku a píše dopisy odsouzenci k smrti. Ona se totiž potřebuje vypovídat z něčeho, co se nikdy nemělo stát.

Zoe je až na tu maličkost se zločinem typická středoškolačka. Má dvě mladší sestry, nejlepší kamarádku a ambiciózní matku, která doufá, že se z ní stane právnička. Užívá si radostí dospívání a žije víceméně normální život. Až do toho dne. Až do 1.května. 
No a pak je tu samozřejmě on. Nebo spíš oni. Záhadný krasavec a školní frajer, za kterým se otáčí každá holka. Co mají společného a co k nim Zoe tak táhne? A jak je možné, že si kluk jako Max vybral zrovna ji? A kdo je ten tajemný tmavooký fešák, co se objevuje a záhadně mizí?

Kečupová mračna nevyhnutelně zaujmou už svým uhozeným názvem a výraznou obálkou. A když knížku poprvé vytáhnete z regálu a uvidíte kresbu ptáčků na hraně stránek, tak jste ztraceni a další věc, kterou uděláte je, že si ji nesete z pokladně. 

Knížky psané v dopisech jsou mezi čtenáři poměrně populární a ani já nejsem výjimkou a podobné příběhy vyhledávám. Dobře a rychle se čtou a člověk se díky nim snadno vžije do děje díky přesné charakterizaci časového odstupu mezi dopisy, a vlivem osobitého stylu pisatele se sblíží s hlavními hrdiny jedna dvě. 
Zde je hlavní hrdinkou Zoe a o nikoho jiného vlastně ani nejde. Jedná se o její zpověď a její utrpení. Zoe není sympatická hlavní hrdinka. Vlastně žádná z postav není nijak extra milá a nejspíš na všechny brzy zapomenete. Žádný zapamatovatelný charakter, žádná velká sláva se nekoná. 

Na to, jak si autorka dala záležet na načasování a napětí které dávkovala opravdu poctivě a zkušeně, v knížce se najde několik věcí, které opravdu nezvládla. Nejvíce do očí bijící je samozřejmě věk hrdinů. Nevím, proč knihy pro mladé musí být o tak mladých lidech. Nevím, jak by všechny popisované zážitky mohla prožít holka v Zoeině věku. Na puberťačku se místy sice chovala docela přesvědčivě, ale nějak jsem jí ten její věk zkrátka nebaštila. 

V průběhu čtení jsem se nemohla ubránit srovnání s Esejí o tragédii a stejně jako u Eseje jsem i tady byla závěrečným vyvrcholením tak trochu zklamaná. Mějte mě za cynika, ale takhle jsem to prostě cítila a mrzí mě, že jinak senzačně propracované vyprávění vede k něčemu tak očividnému a "banálnímu". Neříkám, že to co se stalo lze brát na lehkou váhu, jen bych od autorky, která vymyslela bezvadný průběh, čekala víc fantazie, co se zakončení týče a rozhodně bych si nemyslela, že to takhle "odflákne". 

Přesto, že se mi knížka četla moc dobře a já jsem se ke čtení vracela radši a častěji, než jindy (a tato skutečnost mi většinou pro jednu hvězdičku navíc stačí), tady mi svědomí nedovolí hodnotit nijak vysoko. Něco mi na Kečupových mračnech zkrátka skřípalo a já nejsem schopná ani ochotná tyto drobnosti překousnout. I tak si ale troufám tvrdit, že pro svou cílovou skupinu jde o kvalitně a velice čtivě napsaný příběh, který pobaví i pohladí po duši, na dva tři večery připoutá ke čtení a donutí se zamyslet nad poselstvím, které kniha nese. Protože to tam jistojistě je. Jen ho odhalit.


60 % 
Share:

10 komentářů:

  1. Moc hezky jsi zpracovala recenzi. Mě se Esej o tragédii moc líbila, takže je dost možné, že až se dostanu ke Kečupovým mračnům, budou se mi líbit. Zatím ale nákup knihy neplánuji. Bojím se toho, že mě kniha zklame.

    Měj se krásně, Mimozemšťanka
    http://my-ideallife.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc :)
      To je možné :) Já se srovnání vážně neubránila :)
      Jinak si myslím, že patřím spíš k menšině. Většina lidí byla z Kečupových mračen víceméně nadšená, tak pevně věřím, že i ty budeš :)

      Vymazat
  2. No, tak u Eseje o tragédii byl pro mě konec tak nějak přirozený, jako nebyla to světová pohroma, na druhou stranu tragédie v měřítku bezstarostného života ano, zvlášť pro mladé. Kečupová mračna jsem zatím nečetla a ani se nechystám v blízké době, ale co se věku postav týče, taky nechápu, proč to musí být vždycky moji vrstevníci. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako tady se tragédie nepochybně stala. Ne, že ne. Ale tak nějak jsem měla pocit, že by celý příběh měl směřovat k něčemu výjimečnějšímu. V obou případech.
      Pro mě už jsou holt patnáctiletí hrdinové trošku mladí, zvlášť v případě, že jejich věk v kontextu nedává smysl :D

      Vymazat
  3. Výborně zpracovaná recenze! A souhlasím, taky jsem měla na konci dojem, že to bude nějaká větší "pecka" - na druhou stranu vžiju-li se do kůže Zoe, asi chápu, že to, co se stalo, je fakt hrozně těžký nějak překonat. I tak s tebou ale souhlasím - myslím, že pro cílovku jsou Mračna perfektní, mě ale vyloženě nenadchly a pár věcí mi tam prostě nesedlo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :)
      Že jo! Směřuje to k něčemu epickému a pak...no...ne že by to nebylo hrozný. To je. Samozřejmě. Nepředstavitelně. Ale kdybych si do fiktivního příběhu měla vybrat nějakou tragédii, tak s ní trochu pracuji.

      Vymazat
  4. Jeee tak to mě lehce mrzí :( Ale bylo mi tak nějak jasný, že z toho nebudeš tak odvařená jako já. U mě přece jen zafungoval ten faktor, že nic neočekávám a vlastně ani nevím do čeho jdu :) Občas si říkám, jestli těma skoro pochvalnýma recenzema nezvyšujem, my bloggeři, čtenářská očekávání a pak to dopadá spíš negativně :D
    Nicméně skvělá recenze, se kterou vlastně i souhlasím, jen já jsem byla schopná všechny ty chyby příběhu tak nějak odpustit :D A jak už psala Myanmar, pokud jde o konec, máš pravdu, že to nebylo nic tak strašně šokujícího (něco z čeho bych si sedla na zadek), ale představa, že jsem na místě Zoe, asi bych to nesla ještě hůř než ona. A navíc mi to tak nějak sedělo k tomu rádoby civilnímu formátu celé knihy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě taky :( Ale ty za to podle mě nemůžeš :) Myslím, že i když jsi byla nadšená, pořád jsem zůstávala celkem při zemi, protože vím, jak je to s knížkami, které prostě přijdou v tu pravou chvíli a udeří na tu správnou strunu :) Mám takových spousta, které objektivně třeba tak úžasné nejsou, ale prostě mi padly do noty :)
      Možná trochu zvyšujeme, ale já si nemůžu pomoct :D
      Děkuju :) Já právě ne. Nějak jsem to nedokázala přenést přes srdce :D
      Jako jasně, já bych se z toho zbláznila, kdyby se mi to stalo, ale do knihy tohoto ražení je to pro mě málo.
      Jo, v tomhle jsi uhodila hřebíček na hlavičku. Díky tomu je to víceméně reálné, ale já bych prostě chtěla víc :)

      Vymazat
  5. Podobně laděnou recenzi jsem po ohvězdičkování na GR čekala. Jsem ráda, že jsi mě zase trochu vrátila na zem s očekáváními, rozhodně si ale Mračna chci přečíst, zajímá mě, o co tam jde. Dopisy mám v knížkách moc ráda a forma zpovědi je super. Netuším, kam a k čemu to směřuje, takže to mě udržuje v určitém napětí :) A jak píšeš, obálka je prostě nádherná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel no. Čekala jsem, že se mi bude líbit víc, ale nemohla jsem jinak.
      Jako je tam takový ten tajemný aspekt a i když asi tušíš, co to je, zvědavost ti nedá :)
      Já právě dopisy miluju :)
      Úžasná :)

      Vymazat

Děkuji za tvůj příspěvek! Z každé zpětné vazby mám velkou radost a na veškeré komentáře odpovídám :)

Právě čtu

Právě čtu

Opozdilec
tagged: currently-reading

goodreads.com

Followers

Hledání

Instagram

Spolupracuji s

CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online

O autorce

Moje fotka
Obyčejná šestadvacetiletá holka z Prahy, nadšená uživatelka instagramu, zbrklá, ale organizovaná, nekonečně zamilovaná do Odeonek. Hlavní čtenářské zaměření - krimi a thrillery. Poznámka k obsahu blogu: Použité obrázky obálek knih pocházejí ze serveru goodreads.com, cbdb.cz nebo databazeknih.cz a pokud u fotek není uveden zdroj, pak jsou mou vlastní tvorbou. Úryvky z knih jsou v recenzích vždy označené kurzívou, jsou přímou citací knih a nevyhrazuji si na ně žádná práva. Ta podle zákona náleží autorům knih. Pokud byste mě rádi kontaktovali v jakékoli záležitosti, napište mi na e-mail: MelindaMyaddictions@gmail.com

Populární články

Čtenářský klub - kniha měsíce

Knihy měsíce

Pusťte se do společného čtení knihy měsíce a prodiskutujte ji s námi na fóru!


Kniha měsíce

Blogové narozeniny

Místo pro vaše připomínky

Název

E-mail *

Vzkaz *

Seznam knižních blogerů

Knižní blogeři