6. 1. 2015

Analogie světa Harryho Pottera a mudlovské reality

Všichni milujeme Harryho Pottera. Bezmezně a až do konce života. Proto je typické, že se nad jeho realitou zamýšlíme více, než je zdrávo. Nejsem na tom jinak.
Nemíním zde moralizovat, obviňovat či ukazovat prstem. Za tímto článkem stojí hromada nadsázky, kopec podnětů k zamyšlení a jeho cílem je upozornit, případně pobavit (což v tomto kontextu není úplně vhodné slovo), nikoli zarmoutit, rozohnit či zažehnout plameny nenávisti. Jsem otevřena diskuzi a dokonce se na ni těším. A teď už můžeme začít.
Zdroj

Napadlo Vás někdy, kolik analogií s naším světem J.K. Rowling použila a šikovně zaobalila do magického kabátku?

Vezměme si tu hlavní a do očí bijící. Podobnost války kouzelníků se druhou světovou válkou. 

  • Voldemort (aka Hitler) jako vůdce, s politikou vyhlazení určité skupiny obyvatelstva. Voldemortovi nevoněli mudlové a kouzelníci a čarodějky "nečisté krve" a snažil se je vyhladit a vytvořit elitářskou společnost čistokrevných kouzelníků, podobně, jako Hitler nařídil zlikvidovat, ehm, totiž shromáždit menšiny, hlavně židovské obyvatelstvo, gaye a obecně neárijskou rasu. Například touha být Smrtijedem a stát na straně zla, je přece ve světě, který J.K. stvořila, ekvivalentem sympatizování s nacisty za druhé světové války ve světě skutečném, no ne? 
  • Ani Voldemort, stejně jako Hilter nezapadal do vlastní ideologie. Narodil se sice čarodějce, ale jeho otec byl mudla. A nikdo to nikdy nezpochybnil. Alespoň ne dost nahlas.
  • Našel si spousta následovníků, kteří slepě plnili jeho rozkazy, často spíše ze strachu, než z úcty, nebo z touhy po moci a pozornosti.
  • Proč třeba kouzelníky nikdy nenapadlo, že Smrtijedi používají pro Voldemorta výraz Pán zla, zatímco ostatní o něm mluví buď jménem, pokud jsou tak stateční, či pošetilí, nebo ho označují jako Vy-víte- koho? Možná proto, že v dobách, kdy Voldemort nebyl u moci, neměli proti bývalým Smrtijedům jediný důkaz, snad kromě toho pojmenování, a ve chvílích, kdy se Voldemort vzchopil už bylo pozdě něco takového řešit. V té době už zákonodárná moc neplatila, neboť Ministerstvo kouzel bylo převzato do rukou následovníků Vy-víte-koho a každý, kdo by si dovolil namítnout něco proti domnělým Smrtijedům by se se zlou potázal. 
  • Gestapácká Umbridgeová s jejími vyhláškami namířenými proti odpůrcům režimu a svou čmuchalskou bandou nazvanou Vyšetřovatelský sbor lezla na nervy všem. A proč? Protože ztělesňovala omezování svobody a byla prvním z varovných signálů o neschopnosti Popletala a pádu Ministerstva do rukou Smrtijedů. "Šikana nečistokrevných" pak pokračovala odběrem hůlky, čímž bylo znemožněno provádění zaměstnání, což se nechvalně podobá praktikám, které byly na židy uplatněny za války. 
  • Každý režim potřebuje i svůj symbol, který potírané obyvatelstvo straší ve snech. Nacismus měl svůj hákový kříž. Co Smrtijedi? Znamení zla. 
Existuje samozřejmě ještě celá spousta dalších podobností. Kdybych je však začala rozebírat, mohlo by na ně být pohlíženo i jako na spoiler, případně by se tento článek mohl táhnout do nekonečna a nikdo, ani ten největší fanda, by ho nečetl. Domnívám se, že Harry Potter patří k sériím, které už se ani naspoilerovat nedají, protože je prostě každý zná, ale proč riskovat a kazit zážitky, že?  

Omluvte mě zejména v případě, že jsem se dopustila nějakých historických nepřesností. Budu ráda, pokud mě na ně v komentářích upozorníte, nebo dáte podnět k diskuzi. Dějepis nikdy nebyl moje silná stránka, ale v tomto kontextu mě dějiny tak zaujaly, že jsem to ze sebe musela dostat ven.
Myslím, že se jedná o trochu kontroverzní téma, tak doufám, že se tím nikoho zásadně nedotknu, ale i takové věci se v životě stávají. 

Zajímal by vás další článek na téma paralel Harryho Pottera (případně i jiných knih a sérií založených na fikci) a skutečného světa? Co říkáte na tento? :) Zpozorovali jste něco, co mi uniklo? 

Možná máte pocit, že trochu přeháním, možná vás to nikdy nenapadlo. Možná si v duchu říkáte, že nepřicházím s žádnou novinkou a je vám to samotným jasné už x let. Věřte, že mně taky, ale dnes jsem konečně našla odvahu a ta správná slova, jak vše vyventilovat. 

Většina souvislostí pochází z mé vlastní hlavy. Při průzkumu internetu jsem však narazila na jeden článek, který ještě podnítil mé podezření, že mám pravdu a obsahuje i další zajímavé myšlenky a náměty k zamyšlení. Najdete ho zde.
Share:

22 komentářů:

  1. Skvělý článek.. Nicméně druhá světová válka je pořád z části vinou Dohody. Němci nechápali, proč prohráli první světovou, protože jeden den byli ve válce a druhý den jim někdo řekl, že skončila a to jejich prohrou. Nikdo nepřijel do Berlína, aby to ti lidé viděli. Cítili se ukřivdění a ty šílené poválečné reparace, které byly nastavené, by Německo platilo až do roku 2000. Tady prostě bylo cílem Německo co nejvíc ponížit. Ale v co se tohle může vyvinout? Přece nemohli čekat, že si tohle Německo nechá líbit. To se pak propadlo do hospodářský krize a pak přišel Hitler a sliboval vyřešení situace, využil té zoufalosti, našel někoho, kdo za tu zoufalou situaci může - Židé. A bylo jasné pro co Němci ve volbách hlasovali, když je Hitler vyhrál - chtěli zničit Versailleskou smlouvu, skončit s krizí, byli frustrovaní a Hitler jim nabídl práci a východisko. Je snadné odsoudit někoho za to, že sympatizoval s nacisty, ale těžko si dovedeme představit tu situaci, do které se tam lidé po 1.s.v. dostali.. No, teď už jsem se pěkně rozepsala :D Každopádně se mi idea tohohle článku moc líbí a určitě si ráda přečtu nějaký další podobný. Samozřejmě, že ve většině těch bodů máš pravdu, jen jsem chtěla poukázat také na tu druhou stranu mince :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Juchů, děkuju Ivetko! :) Tohle jsem totiž přesně potřebovala! Zkrácenou a zajímavou lekci z historie :) Myslím to vážně! :) Dějepis už nemám dlouho a nezajímal mě v podstatě ani na střední a tak mám mezery a je mi jasné, že celý spor vidím dost jednostranně a dá se říct i zjednodušeně:) Rozhodně netvrdím, že je mi naprosto jasné, jak bych se rozhodla a že bych se pustila do odboje proti "těm zlým" a riskovala život a pohodlí své rodiny. Nejde se na to koukat jen z jedné strany a šmahem odsoudit každého, kdo stranil nacistům....myslím, že jsme se ale vzájemně pochopily, jak to myslíme :)
      Díky moc, ještě jednou, aspoň už jsem chytřejší a mohu na to nahlížet z obou pohledů :)

      Vymazat
    2. Souhlasím s tebou. Celkově otázka němců za druhé světové je dost ošemetná. Nám se teď zpětně krásně moralizuje a říká, co je správné, protože známe konec :D Ale v té době se pro němce objevil člověk, který jim nabízel východisko a šikovně využil správné chvíle. Mnoho těch, co byli s nacisty ani netušili, co všechno se děje a ve chvíli, kdy na to přišli už bylo pozdě. A někteří na to nepřišli až do konce války....
      Tak jsem si taky přispěla se svojí troškou :D Cílem bylo říct - souhlasím s tebou Ivet :D

      Vymazat
    3. Přesně tak, máš naprostou pravdu :) Proto jsem tento článek nezamýšlela jako moralizující a nezastírám, že mě překvapuje, kam se to ubírá! :D Lidííí! Harry Potter!!! :D Ne, chápu, nastolila jsem složitou morální otázku, chtěla jsem poučit, tady to mám tak si to teď vyžeru :D
      Dělám si prču..jsem fakt ráda, za všechny vaše poznámky, je to boží! :) Konečně budu mít čím přispět do konverzací o historii! Jeeej! :D (jo, fakt se stydím, že jsem taková lamka, co se dějin týče, ale what can you do)

      Vymazat
    4. Já tě vůbec neobviňuju z moralizace ! :D To je jenom takový to, jak se učíš na zkoušky a máš chuť přispět svým názorem k jakémukoliv tématu, který se netýká té zkoušky :D :D
      Já jsem úplně ztracená v letopočtech, vždycky když se něco takového řeší dělám, že jsem strašně zabraná do rejhy na stole nebo něco hledám v kabelce :D A začínám se bát, že už mě mé okolí prokouklo :D
      Ale abych nebyla úplně off topic - Harry Potter :D

      Vymazat
    5. V tom případě jsme spolu v pohodě! :D :D Jasný, to znám, při učení na zkoušku by si člověk přečetl i speciál o háčkování a paličkování a vyhrabal svůj starý výtvor ze druhé třídy a šoupnul ho do komentářů :D :D
      Musím uznat, že takových rýh ve stole mám už prozkoumaných taky několik desítek :D Stejně tak jsem si naprosto vědoma každé nitky na ponožce a nedokonalosti svého laku na nehty :D Já myslím, že ale už naději na záchranu reputace nemám, takže to je celkem šumák :D
      Ron Weasley! ♥ :D

      Vymazat
  2. Tohle je právě to, co na HP miluju od chvíle, co jsem už nebyla malé škvrně a byla jsem schopná trochu víc nad HP přemýšlet, než jenom : Jééé oni kouzlí ! :D
    Souhlasím se tebou ve všech bodech a určitě bych si další články ráda přečetla :)
    Setkala jsem se i s názorem, že J.K. vykradla druhou světovou :D což mi přijde lehce mimo :D Ale tak lidi mají různé názory :D
    Skvělý článek ! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) O dalších článcích už přemýšlím a něco málo se mi v hlavě rodí, tak uvidím, jak to všechno dopadne :)
      Jsem ráda, že nejsem jediná, kdo zvlášť o našich srdcovkách přemýšlí trochu "out of the box" abych tak řekla :) Ale musím říct, že to "jeee, oni kouzlí, jééé, oni mají sovy, který nosej poštu, jeee, dala bych si nějakou dobrotu z Medového ráje a jééé, Moudrý klobouk by mě zařadil do Havraspáru" je pořád to hlavní, co mě na HP baví a bere :D
      :D Vykrádačka druhé světové :D :D :D Ok :D
      Díky moc, Ellen! :)

      Vymazat
    2. Tak nebudu si hrát na strašně osvícenou :D Máslový ležák bych si v Prasinkách taky dala a létající auto by mi tenkrát taky v té autoškole přišlo vhod :D Ale právě ty hlubší souvislosti dělají HP něčím, nad čím má cenu stále dokola dumat a osobně mám jistotu, že na HP nikdy nezapomenu :)
      Už nevím, kde jsem ten článek našla, ale smysl celého článku bylo, že téma není původní protože je to prostě skopčená druhá světová :D Autor článku evidentně HP nijak zvlášť nemiloval :D

      Vymazat
    3. :D :D Hmmm...Ohnivá whiskey! :D Šumivé bzučivky a sirupové košíčky, ach můj bože, já snad zešílím :D
      Nikdy, NIKDY nezapomenu :)
      Hehe :D Asi nějaký podobný chytrák jak já, co chtěl vypadat ohromě sofistikovaně a sepsal co mu slina na jazyk přinesla :D

      Vymazat
  3. Ano, také mě to napadlo už zpočátku, když jsem se s příběhy o Harrym teprve seznamovala. Ale sepsala si to úžasně a rozhodně bych uvítala další podobné články, klidně i o jiných knihách, ale Harry je pro mě v tomto asi nejatraktivnější :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc :) Další články už se v hlavě pomalu líhnou, myslím, že by to klapnout mohlo :) Je vidět, že to není zas takový objev století, ale to nevadí, stačí s tím přijít a hned se aspoň člověk dozví, že v tom není sám :)
      Harry Potter je jistotka ve smyslu, že si článek má šanci najít své čtenáře :) Mám spousta dalších oblíbených sérií, ty však nikdo moc nezná a asi by se to nesetkalo s úplně velkým ohlasem :D Ale tak nemůžeme blogovat jen pro slávu a bohatství, že? :D

      Vymazat
  4. Četla jsem tvůj článek i komentáře. Souhlasím s obojím. Myslím, žes to vystihla dobře. Některé věci by mě opravdu nenapadlo si připodobnit, ale je tomu tak. :)
    Mimochodem, příště bych si přečetla třeba něco o Bradavicích - jistě na ně i ty máš takový názor jako na tohle. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc :)
      Právě :) na první pohled to třeba není úplně patrné, ale když už máš sérii vrytou do paměti i pozpátku, tak se na ni koukáš úplně novýma očima :)
      Zkusím vymyslet i něco o Bradavicích :) Díky moc za inspiraci a podnět :)

      Vymazat
  5. Harryho Pottera zbožňuju, takže rozhodně víc článků o něm!! :) O tomhle už jsem na internetu četla a myslím, že pokud chceš, tak ty knihy určitě můžeš číst jako alegorii na válku (možná i na obě války, vzhledem k tomu, že v kouzelnickém světě byly taky dvě), i když mám pocit, že Rowlingová někde říkala, že to takhle nezamýšlela. Nicméně to téma je aktuální pořád, když si vezmeš, kolik problémů vyvstává z toho, že lidi nedokážou akceptovat, že je někdo odlišný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je nás víc :) Článků o Harrym mám v plánu spousta, jen tím nechci všechny úplně znechutit (jinak bych postovala klidně každý den :D)
      Právě, podobně jako se Evropa nestačila vzpamatovat z první války a a už přišla ta druhá, kouzelnický svět taky žil ve strachu a sotva se trochu sebral, přišla další rána.
      Nevěřím tomu, že to tak nezamýšlela, prostě ne :) Na to je tam příliš mnoho náznaků :)
      Pravda je, že jde o docela univerzální motiv, jak říkáš, nesnášenlivost je všude kolem nás a o nějaké válce právě kvůli nesnášenlivosti je slyšet každou chvíli.

      Vymazat
  6. Tohde téma mám tak ráda :3 Klidně bych si úvahy na to četla každý den. Jen škoda, že to ventilovat mohu jen na blozích, protože hluboce rozebírat Harryho před kamarády většinou nemá takový úspěch, jak bych očekávala :/ :D

    Já to tak ale nemám ráda! :D Já nechci aby Harry, který je prostě T.O.P. byl spojován s Druhou světovou, protože to ve mě automaticky evokuje něco špatného a to já tak nechci! :D Ale je to tak, já to vím a je i víc knih, které se takto dají porovnat na Druhou světovou a upřímně se těm autorům nedivím. Teoreticky je pak i dětem líp možno vysvětlit to, co Druhá světová vůbec byla, když k tomu je takový všem notoricky známý příklad ;)

    Ale máš ve věcech pravdu. Jen ohledně toho oslovování Pán zla. Hrozně mě se*e to, jak v 4 díle na začátku, kdy se v starém domě Raddlových poprvé ukáže to, jak je tam Červíček a Skrk a Voldemort, jak ho Červíček osloví "Ano můj pane Voldemorte". WTF!!!!!! To tak nesnášim a je to tak ubohé a trapné a NESPRÁVNÉÉ! -_- Já vím, je to film ale... proč?!?!

    A neomlouvej se za takový článek, kontroverzní to není, je to pravda a i kdyby ne, je to tvůj názor prostě :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda! :) Každý den to asi nezvládnu, ale myslím, že ještě nějaký ten článeček vymyslím :) Někteří moji kamarádi moji posedlost taky moc nechápou, asi to považují za dětinské, co já vím :D Oni mají přece svoje sofistikované koníčky :D Pch :D
      Však vezmi si Harryho život, kolik toho do svých 11 let zažil skvělého? Moc ne. A potom? No taky neměl úplně na růžích ustláno :)
      Právě, na příkladu Harryho Pottera se toho dá vysvětlit spousta! :)
      Tak filmy se nedají brát tak vážně. Teď si úplně přesně nevybavím, zda je to tak i v knize, skoro bych si myslela, že ne, ale chápu, že tě to nakrklo :D
      Máš pravdu, za svůj názor by se člověk omlouvat neměl :)
      Díky za dlooouhý komentář :)

      Vymazat
  7. Je to opravdu skvělý článek a tohle mě opravdu nikdy nenapadlo. Samozřejmě, že mě napadly určitě spojitosti s naším světem, ale že bych to celkově přirovnávala k válce, to opravdu ne. A to z jednoho prostého důvodu - HP je pro mě symbolem dobra, štěstí, přátelství, lásky i ponaučení. Kdežto válka je pro mě totožná s bolestí, ztrátou a dalšími bolestnými věcmi. Pro mě Voldemort nebyl to hlavní, takže jsem neměla důvod to přirovnávat a i teď mi to přijde trochu moc.. Přijde mi, že v knihách totiž tolik to o nejde, ale spíš o ty dobré věci. Jasně, dobro bojuje se zlem, v sedmičce se to i vyhrotilo, ale i tak je to celkově "dobrý svět".
    Nejspíš jsem napsala hroznou kravinu, kterou ani nikdo nepochopí, ale to vůbec nevadí.. přesto velmi dobrý a zajímavý článek. Je skvělé se na to podívat i z jiných úhlů a úhlů jiných blogerů. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc! :) :)
      Chápu, že bereš HP jako symbol štěstí, ale když si to vezmeš kolem a kolem, tak je tam taky spousta neštěstí, nenávisti, šikany, ošklivosti, strachu a smrti...rozhodně bych neřekla, že by tam převažovalo dobro. To jen proto, že byly ty šťastné momenty tak nějak víc na výsluní a ti šťastnější se měli pořád dobře, ale ne zdaleka všichni. Vezmi si Nevillův osud a tak :)
      Není to kravina, to cos napsala :) Já tě chápu, jen s tebou nemohu úplně souhlasit :)
      Díky moc, ještě jednou :)

      Vymazat
  8. Tohle jsou opravdu zajímavé myšlenky... Já jsem zvědavá, co se budeme o druhé světové válce učit n´v německém dějepise, když se za ni Němci vlastně stydí. Je zvláštní, že to mají jako zakázané téma a berou to i jako svoji chybu, nejen celonárodní...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc :) Jsem ráda, že tě zaujaly :)
      Z pohledu němců by to mohlo být zajímavé, hlavně pak v porovnání s českou výukou, jestli budeš mít tu možnost :)

      Vymazat

Děkuji za tvůj příspěvek! Z každé zpětné vazby mám velkou radost a na veškeré komentáře odpovídám :)

Právě čtu

Právě čtu

Opozdilec
tagged: currently-reading

goodreads.com

Followers

Hledání

Instagram

Spolupracuji s

CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online

O autorce

Moje fotka
Obyčejná šestadvacetiletá holka z Prahy, nadšená uživatelka instagramu, zbrklá, ale organizovaná, nekonečně zamilovaná do Odeonek. Hlavní čtenářské zaměření - krimi a thrillery. Poznámka k obsahu blogu: Použité obrázky obálek knih pocházejí ze serveru goodreads.com, cbdb.cz nebo databazeknih.cz a pokud u fotek není uveden zdroj, pak jsou mou vlastní tvorbou. Úryvky z knih jsou v recenzích vždy označené kurzívou, jsou přímou citací knih a nevyhrazuji si na ně žádná práva. Ta podle zákona náleží autorům knih. Pokud byste mě rádi kontaktovali v jakékoli záležitosti, napište mi na e-mail: MelindaMyaddictions@gmail.com

Populární články

Čtenářský klub - kniha měsíce

Knihy měsíce

Pusťte se do společného čtení knihy měsíce a prodiskutujte ji s námi na fóru!


Kniha měsíce

Blogové narozeniny

Místo pro vaše připomínky

Název

E-mail *

Vzkaz *

Seznam knižních blogerů

Knižní blogeři