28. 4. 2016

Audiokniha Marťan - Andy Weir (čtou Jan Zadražil a Jan Vondráček)

Botanik Mark Watney spolu se zbytkem posádky Aresu 3 přistál na Marsu. Měla to být obyčejná mise, jenže pak přišla bouře, která ji nemilosrdně ukončila. A zpečetila také Markův život. Tedy alespoň z pohledu členů posádky, kteří byli nuceni zanechat jeho bezvládné tělo na Rudé planetě a vydat se na cestu domů bez něj. Jenže Mark přežil. Tedy alespoň prozatím. Najednou se z předpokládaných nejdobrodružnějších dvou měsíců jeho života stal boj o přežití na planetě, která pro člověka není právě nejhostinnějším místem ve sluneční soustavě. 

Marťan krátce po svém vydání způsobil úplnou lavinu nadšení a téměř každý, kdo si ho přečetl si ho navždy zařadil na pomyslný žebříček nejoblíbenějších knih. Mark je jednoznačně jedním z největších knižních sympaťáků, kteří kdy byli napsáni. Se svým nezdolným optimismem, přirozenou inteligencí, obrovskými a rozsáhlými znalostmi, sklonem riskovat, bohorovným klidem i v těch nejnemožnějších situacích, dokonalým smyslem pro humor a nekonečnou zásobou hlášek je zkrátka chlápkem se kterým byste s chutí uvízli na opuštěném ostrově nebo rovnou neobydlené planetě. Marťan se může pyšnit filmovým zpracováním a nyní i audioknihou v češtině, jejíž produkce se zhostilo nakladatelství One Hot Book. Marka samotného ztvárnil divadelní, filmový a seriálový herec a muzikant Jan Zadražil a namluvení veškerého dění v NASA se ujal herec, dabér a sborový zpěvák Jan Vondráček. Střídání jejich hlasů je příjemné, přehledně odlišuje Mars od Země, ale přitom nejde o rušivé předěly. Oba muži mají příjemný hlas a po chvíli poslechu si Jana Zadražila bez potíží ztotožníte se sarkastickým, ale vždy dobře naloženým Markem. 

Ani jeden z vypravěčů to nepřehání s nějakou velkou dramatizací, to však neznamená, že by neuměli pracovat s hlasem. Čtení působí přirozeně a přitom můžeme cítit i nepatrné změny emocí, zvláště ve vypjatých situacích, kdy Markovi i ostatním ujede nějaké to zaklení. Mezery mezi kapitolami jsou vyplněny nejrůznějším pípáním, pískáním a cvrlikáním, které si v duchu spojuji spíš se starými arkádovými hrami a hracími automaty, než se supermoderním vybavením multimilionové organizace jako je NASA. Setkala jsem se ale i s názorem, že jsou zvuky poměrně autentické, tak se možná mýlím. Mě však často poměrně vyděsily, zejména, když jsem si Marťana pouštěla jako kulisu k usínání. Zvuky se mi totiž zdály hlasitější a pronikavější, než mluvené slovo. 

Ne právě příjemné rozdělovníky mezi kapitolami jsou však jediným negativem, které jsem na nahrávce dokázala najít. I já jsem si Marťana zamilovala jak v psané, tak filmové podobě a audiokniha mi jen připomněla všechny ty pocity, které jsem při prvním setkání s Markem prožívala. Kniha je napsaná poutavě a i technické pasáže v podání autora vyznívají jako dobrodružství. 

Audiopodobu Marťana si dovoluji vřele doporučit skalním fanouškům knihy i úplným nováčkům. Hlasy obou mužů se dobře poslouchají a dokážou si snadno udržet vaši pozornost. Artikulace je bezchybná a nevšimla jsem si ani žádných přeřeků nebo zkomolenin. Marťan se zkrátka povedl úplně všem, kdo se na něm podíleli.

95%


Ráda bych touto cestou poděkovala internetovému obchodu palmknihy.cz za poskytnutí recenzní audioknihy.
Pokud si Marťana chcete taky poslechnout, můžete si ho pořídit na tomto odkazu.
Share:

7 komentářů:

  1. Krásně napsáno. Nečetla jsem, neviděla, neslyšela. Ale musím to rychle napravit. :-) Leontýna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak už jsem začala a hned mne to chytlo. Těším se na víkend. Snad s tím pohnu :-) Leontýna

      Vymazat
  2. Marťana si chci přečíst, nebo spíš právě poslechnout. Snad zvládnu i ty technické popisy a tak. :)
    Pěkná recenze. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že ti nebudou dělat problém :) Jsou tam spíš jako taková třešnička pro ty, kdo trochu ví, o co jde. Není nezbytně nutný všemu rozumět, aby sis knížku užila :)
      Díky!

      Vymazat
  3. Ach, Mark <3 To diky tobe jsem zprehazela poradnik a o lonskych prazdninach sahla po Martanovi a totalne propadla! :) Knizka je proste fantasticka, to ani nejde vyjadrit, film se taky paradne povedl a koukam, ze dalsim krokem je proste audiokniha :)) Ja si na ne moc nepotrpim, poslouchala jsem vlastne vzdycky ty, ktere uz jsem cetla (Harry Potter - ano, taky pote, co jsi o tom basnila ty a Ove - takze same srdcovky) :) A myslim, ze Martan je jasna volba na dalsi :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně :) Miláček Mark :)
      Já jsem tak ráda, že jsem někoho ovlivnila tak, že si Marťana přečetl a zamiloval :) Filmu jsem se bála, ale byl prostě super a audioknížka byla téměř jasná, že bude super :)
      Já taky poslouchám jen to, co jsem už četla. Jinak bych si asi příběh tolik neužila. Občas se prostě myšlenky rozutečou a když člověk knížku nezná, je to trochu problém :) Ove mě stále čeká :) I knižně i audioknižně :)
      Je to rozhodně jasná volba a dobrá výmluva pro re-reading :)

      Vymazat

Děkuji za tvůj příspěvek! Z každé zpětné vazby mám velkou radost a na veškeré komentáře odpovídám :)

Právě čtu

Právě čtu

Opozdilec
tagged: currently-reading

goodreads.com

Followers

Hledání

Instagram

Spolupracuji s

CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online

O autorce

Moje fotka
Obyčejná šestadvacetiletá holka z Prahy, nadšená uživatelka instagramu, zbrklá, ale organizovaná, nekonečně zamilovaná do Odeonek. Hlavní čtenářské zaměření - krimi a thrillery. Poznámka k obsahu blogu: Použité obrázky obálek knih pocházejí ze serveru goodreads.com, cbdb.cz nebo databazeknih.cz a pokud u fotek není uveden zdroj, pak jsou mou vlastní tvorbou. Úryvky z knih jsou v recenzích vždy označené kurzívou, jsou přímou citací knih a nevyhrazuji si na ně žádná práva. Ta podle zákona náleží autorům knih. Pokud byste mě rádi kontaktovali v jakékoli záležitosti, napište mi na e-mail: MelindaMyaddictions@gmail.com

Populární články

Čtenářský klub - kniha měsíce

Knihy měsíce

Pusťte se do společného čtení knihy měsíce a prodiskutujte ji s námi na fóru!


Kniha měsíce

Blogové narozeniny

Místo pro vaše připomínky

Název

E-mail *

Vzkaz *

Seznam knižních blogerů

Knižní blogeři